T2b 1973 - Lálisův bus
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
To foto jsem žádal já.Děkuju,už taky vyrábím a tak nějak podle předlohy
jak říká Hydraulik,já jsem jen Béčko
- Romulus
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 297
- Registrován: 15 zář 2006
- Bydliště: Praha 5
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Ahoj,
přikládám pár fotek z předělání starého otáčkoměru alá stavba nového. Původní plán byl, že se pokusím spravit nahrazením vadných součátek starý. Z této varianty však sešlo, jelikož část elektroniky tohoto otáčkoměru je mimo budík, která zmizela v zatracení. Další věc co nebylo úplně košér bylo, že na kostře ampérmetru byl plus a mohl hrozit zkrat. Po konzultaci s investorem (Lálisem) jsme se dohodli, že postavím novou řídící elektroniku otáčkoměru a tak se i stalo.
První věc bylo vymyšlení obvodu, který bude "krmit" původní ampérmetr. Vzhledem k tomu, že se mi nechtělo provádět pokusy, rozhodl jsem se, že něco najdu na netu. Našel jsem tedy schéma k škodováckému otáčkoměru, který jsem trochu poupravil. Staré Tesla součástky se už špatně schánějí a místo ampérmetru je v škodováckém obvodu použit voltmetr s rozsahem 0-2,2V. Postavil jsem tedy obvod za použítí universálních tranzistorů BC548 a rozšířil ho o trim plus pár drobných úprav, aby bylo možné použít ampérmetr s rozsahem 800uA, což je ekvivalent voltmetru s rozsahem 0-0,05V.
Když jsem měl obvod vymyšlený pustil jsem se do návrhu nového plošného spoje. Na PC jsem si udělal návrh, který jsem posléze vytisknul na laserové tiskárně, aby to bylo možné použít pro výrobu reálného plošného spoje.
Vytisknutý návrh pločného spoje
Původní rozebraný otáčkoměr
Jak jsem psal výše, ampérmetr použitý v původním otáčkoměru měl na kostře +. Obával jsem se, že by mohlo dojít ke zkratu, tak bylo potřeba otočit polaritu. To jsem provedl otočením pólů trvalého magnetu sever-jih. Šlo to docela dobře. Postačilo odehnout hliníkovou pojistku, vytlačit magnet a opět ho vráti na původní míst s otočenými póly jih-sever.
Základ jsem měl připravený, tak jsem se vrhnul na výrobu nového pločného spoje. Zakoupil jsem cuprextitovou destu již opatřenou vrstvou fotocitlivého laku (kupodivu jsou tyto desky levnější, než bez fotocitlivé vrstvy).
Připravil jsem si chemikálie a prostředí na nasvícení fotocitlivé vrstvy. Pro nasvícení je zapotřebí UV záření. Jako zdroj UV záření jsem použil obyčejnou stolní lampu s úspornou zářivkou. Na připravenou kuprextitovou jsem položil vytisknutý plošný spoj, který jsem zprůhlednil spejem Transparent. Proti pohyhu jsem přes zprůhledněný papír dal sklo a začal osvit desky z výšky cca 6cm po dobu 40minut. Po nasvícení se deska vloží do 1,5% roztoku hydroxidu sodného a za použití tyčinek na čištění uší se deska vyvolá. Nasvícené části fotocitlivého laku se v roztoku rozpustí a nenasvécené se ustálí.
Vyvolaná deska
Vyvolanou desku jsem poté zastřihnul a zapiloval, abych zbytečně nemusel leptat velké plochy mědi. Pro leptání se používá chlorit-železitý, který je dobrý před leptáním trochu zahřát na cca 5O stupňů, což umožní rychlejší leptání. Místa na desce, které se mi úplně nezdáli jsem pro jistotu ještě obtáhnul lihovkou, aby nedošlo k vyleptání nesprávných částí.
Vyleptaný plošný spoj
Vyleptaný plošný spoj po umytí lihem a s vyvrtanými dirkami pro součástky
Když byla deska připravená, šlo se osazovat. Součástek moc nebylo a mám mikropájku, takže to byla otázka asi cca 5minut. Nejprve malé součástky a poté zbytek velkých.
Celá osazená deska s původní (v levo nová, v pravo původní)
A nyní již s ampérmetrem
Dokompletované s cifrníkem
Tak a tady je první test a základní zkalibrování (zatím je to +- cca 200ot/min). Na přesnější kalibraci budu muset vyrobit takový malý přípravek.
Cena všech součástek včetně cuprextitové desky mimo použitých chemikálií: 152Kč
Cena za práci: ani hypotéka Lálisovy stačit nebude
přikládám pár fotek z předělání starého otáčkoměru alá stavba nového. Původní plán byl, že se pokusím spravit nahrazením vadných součátek starý. Z této varianty však sešlo, jelikož část elektroniky tohoto otáčkoměru je mimo budík, která zmizela v zatracení. Další věc co nebylo úplně košér bylo, že na kostře ampérmetru byl plus a mohl hrozit zkrat. Po konzultaci s investorem (Lálisem) jsme se dohodli, že postavím novou řídící elektroniku otáčkoměru a tak se i stalo.
První věc bylo vymyšlení obvodu, který bude "krmit" původní ampérmetr. Vzhledem k tomu, že se mi nechtělo provádět pokusy, rozhodl jsem se, že něco najdu na netu. Našel jsem tedy schéma k škodováckému otáčkoměru, který jsem trochu poupravil. Staré Tesla součástky se už špatně schánějí a místo ampérmetru je v škodováckém obvodu použit voltmetr s rozsahem 0-2,2V. Postavil jsem tedy obvod za použítí universálních tranzistorů BC548 a rozšířil ho o trim plus pár drobných úprav, aby bylo možné použít ampérmetr s rozsahem 800uA, což je ekvivalent voltmetru s rozsahem 0-0,05V.
Když jsem měl obvod vymyšlený pustil jsem se do návrhu nového plošného spoje. Na PC jsem si udělal návrh, který jsem posléze vytisknul na laserové tiskárně, aby to bylo možné použít pro výrobu reálného plošného spoje.
Vytisknutý návrh pločného spoje
Původní rozebraný otáčkoměr
Jak jsem psal výše, ampérmetr použitý v původním otáčkoměru měl na kostře +. Obával jsem se, že by mohlo dojít ke zkratu, tak bylo potřeba otočit polaritu. To jsem provedl otočením pólů trvalého magnetu sever-jih. Šlo to docela dobře. Postačilo odehnout hliníkovou pojistku, vytlačit magnet a opět ho vráti na původní míst s otočenými póly jih-sever.
Základ jsem měl připravený, tak jsem se vrhnul na výrobu nového pločného spoje. Zakoupil jsem cuprextitovou destu již opatřenou vrstvou fotocitlivého laku (kupodivu jsou tyto desky levnější, než bez fotocitlivé vrstvy).
Připravil jsem si chemikálie a prostředí na nasvícení fotocitlivé vrstvy. Pro nasvícení je zapotřebí UV záření. Jako zdroj UV záření jsem použil obyčejnou stolní lampu s úspornou zářivkou. Na připravenou kuprextitovou jsem položil vytisknutý plošný spoj, který jsem zprůhlednil spejem Transparent. Proti pohyhu jsem přes zprůhledněný papír dal sklo a začal osvit desky z výšky cca 6cm po dobu 40minut. Po nasvícení se deska vloží do 1,5% roztoku hydroxidu sodného a za použití tyčinek na čištění uší se deska vyvolá. Nasvícené části fotocitlivého laku se v roztoku rozpustí a nenasvécené se ustálí.
Vyvolaná deska
Vyvolanou desku jsem poté zastřihnul a zapiloval, abych zbytečně nemusel leptat velké plochy mědi. Pro leptání se používá chlorit-železitý, který je dobrý před leptáním trochu zahřát na cca 5O stupňů, což umožní rychlejší leptání. Místa na desce, které se mi úplně nezdáli jsem pro jistotu ještě obtáhnul lihovkou, aby nedošlo k vyleptání nesprávných částí.
Vyleptaný plošný spoj
Vyleptaný plošný spoj po umytí lihem a s vyvrtanými dirkami pro součástky
Když byla deska připravená, šlo se osazovat. Součástek moc nebylo a mám mikropájku, takže to byla otázka asi cca 5minut. Nejprve malé součástky a poté zbytek velkých.
Celá osazená deska s původní (v levo nová, v pravo původní)
A nyní již s ampérmetrem
Dokompletované s cifrníkem
Tak a tady je první test a základní zkalibrování (zatím je to +- cca 200ot/min). Na přesnější kalibraci budu muset vyrobit takový malý přípravek.
Cena všech součástek včetně cuprextitové desky mimo použitých chemikálií: 152Kč
Cena za práci: ani hypotéka Lálisovy stačit nebude
Brouk je nejlepší kamarád... nikdy ti do ničeho nekecá
romand.cz
romand.cz
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
tolik práce a přitom taková blbost
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Super, klobouk dolů Já bych to už v půlce vyhodil oknem...
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
- Romulus
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 297
- Registrován: 15 zář 2006
- Bydliště: Praha 5
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Když to tak vezmu, tak 1/4 času mi zabralo nafocení a okomentování tady na flatu šlo to docela rychle.
Brouk je nejlepší kamarád... nikdy ti do ničeho nekecá
romand.cz
romand.cz
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Ja myslim ze to je super. Sam mam VDO otackomer co nefacha a je mi ho lito ho vyhodit.
-
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1539
- Registrován: 24 srp 2009
- Bydliště: Tábor zdraví venkov
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Jěště se vrátim k otáčkoměru,co mi Romulus předělával...
Je to sice zbytečnost,ale velmi příjemná,hodiny tam nechci a k tomu,když mi Roman řekl,že se na to podívá...
cca za materiál 153,- ,tzn desetina budíku na netu,tak jsem neváhal,za práci se zatím nevyjádřil,ale veřím,že to taky nebude rychta,takže musím kladně poreferovat na jeho služby,ikdyž zatim budík nemám doma,pak jěště závěrečně nafotím v palubce...
TAKŽE,bych tímto chtěl Romanovi velmi poděkovat za vstřícné jednání a ochotu a myslím,že je otevřený i ostatním uživatelům tohoto fora!!!
Teď k autu:
Postel hotová,jěště dodělat ty bočnicě na zadní části auta u postele...
Dneska jsem dodělal tažný,zásuvku na tažný(vodotěsný zn. bosal),vše funguje,odszkoušeno...
Odpad ze dřezu jsem opravdu prohnal podlahou,ale moc se mi nechtělo,ale prostoru na cajky málo...
Takže,to je zatim asi vše,až se dodělají ty bočnice,tak auto je připraveno na sezonu,jediné,co chybí je čalounění střechy a sedaček,ale na to už to nejezdí,takže jindy...
Chtěl bych poděkovat:Bikerovi,Wallymu,Herbiemu,Romulusovi,tátovi,snoubence Lence(za trpělivost) a všem,co se na tomto autě alespoň trochu podíleli,takže DÍKY
Je to sice zbytečnost,ale velmi příjemná,hodiny tam nechci a k tomu,když mi Roman řekl,že se na to podívá...
cca za materiál 153,- ,tzn desetina budíku na netu,tak jsem neváhal,za práci se zatím nevyjádřil,ale veřím,že to taky nebude rychta,takže musím kladně poreferovat na jeho služby,ikdyž zatim budík nemám doma,pak jěště závěrečně nafotím v palubce...
TAKŽE,bych tímto chtěl Romanovi velmi poděkovat za vstřícné jednání a ochotu a myslím,že je otevřený i ostatním uživatelům tohoto fora!!!
Teď k autu:
Postel hotová,jěště dodělat ty bočnicě na zadní části auta u postele...
Dneska jsem dodělal tažný,zásuvku na tažný(vodotěsný zn. bosal),vše funguje,odszkoušeno...
Odpad ze dřezu jsem opravdu prohnal podlahou,ale moc se mi nechtělo,ale prostoru na cajky málo...
Takže,to je zatim asi vše,až se dodělají ty bočnice,tak auto je připraveno na sezonu,jediné,co chybí je čalounění střechy a sedaček,ale na to už to nejezdí,takže jindy...
Chtěl bych poděkovat:Bikerovi,Wallymu,Herbiemu,Romulusovi,tátovi,snoubence Lence(za trpělivost) a všem,co se na tomto autě alespoň trochu podíleli,takže DÍKY
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??
- Radek
- mořský stařec flat4.org
- Příspěvky: 770
- Registrován: 10 bře 2004
- Bydliště: mezi Libercem a Děčínem
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Pěkný! Z čeho máš ten bílý tapecírunk? Nebojíš se že to budeš furt pucovat? (i když ty nemáš děti, tak jsi asi v klidu...zatím )
-
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1539
- Registrován: 24 srp 2009
- Bydliště: Tábor zdraví venkov
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Bílej sololit...vodou omyvatelnej
Už teď jsem smířenej s tím,že ta údržba bude na kokot a sem tam se něco prokopne,
pokud se tak stane koupim desku a udělám to znova (cca2-3h práce)
Už teď jsem smířenej s tím,že ta údržba bude na kokot a sem tam se něco prokopne,
pokud se tak stane koupim desku a udělám to znova (cca2-3h práce)
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15178
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Lálojs, to nesmíš v tom busu tak dibličit. Pak nějaké prokopnutí nehrozí.lális píše:Bílej sololit...vodou omyvatelnej
Už teď jsem smířenej s tím,že ta údržba bude na kokot a sem tam se něco prokopne,
pokud se tak stane koupim desku a udělám to znova (cca2-3h práce)
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
No spis aby nedelal boule do strechy
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Taky ti musim ten bus pochválit. Střízlivý, decentní, pěkný... líbí se mi.
Chtěl jsem se zeptat ohledně tý podlahy, to je plovoučka přímo na plechu, nebo je pod tim ještě deska?
A je to přišroubovaný skrz?
Díky a ať jezdí
Chtěl jsem se zeptat ohledně tý podlahy, to je plovoučka přímo na plechu, nebo je pod tim ještě deska?
A je to přišroubovaný skrz?
Díky a ať jezdí
-
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1539
- Registrován: 24 srp 2009
- Bydliště: Tábor zdraví venkov
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Podlaha=plech,na něm hobra a položený lino,toť vše
Jinak díky za pochvalu,zítra jdu dokončit poslední věci a jsem připraven na sezónu(ještě teda ta stropnice ...chybí jen udělat STK na broukovi a všechny auta jsou ready,ale to je zase jinej topic
Jinak díky za pochvalu,zítra jdu dokončit poslední věci a jsem připraven na sezónu(ještě teda ta stropnice ...chybí jen udělat STK na broukovi a všechny auta jsou ready,ale to je zase jinej topic
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??
- Milosak_1
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 3735
- Registrován: 15 říj 2007
- Bydliště: Eribov 412
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Potkáme se na Vítkově ve stejné kategorii - letos ti ujedu, nejedu speciály (412 x Buggy) , ale T2b... hihihi [smilie=spinning.gif]
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.
Kdo chce, hledá způsob.
-
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1539
- Registrován: 24 srp 2009
- Bydliště: Tábor zdraví venkov
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
No miloši nevim nevim,na Vítkov mám buggy a jak jsem přiznal,je to motor 1775,takže bus speciál...:/
Min. týden jsem dostal veteránské RZ...
Bus stojí ve vytápěné garáži...dost keců,tady nějaké fotky
Min. týden jsem dostal veteránské RZ...
Bus stojí ve vytápěné garáži...dost keců,tady nějaké fotky
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??
- maxmax
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5044
- Registrován: 25 pro 2007
- Bydliště: Praha 8 a5
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Hlele, nevím jakej tam máš motor, ale 17 a 18ka jsou standartní busí motory,stejně tak 2litr, pokud to není 18Kka Porsche, tak jakej speciál? 17ka má dokonce stejnou převodovku se 16kou
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:
-
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1539
- Registrován: 24 srp 2009
- Bydliště: Tábor zdraví venkov
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
mám typ 1 a pokud vim,tak ten se dělal je do objemu 1600ccm
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??
- maxmax
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5044
- Registrován: 25 pro 2007
- Bydliště: Praha 8 a5
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2b 1973 - Lálisův bus
Tak to jó, to máš ofšem speciál
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi: