T2b 1973 - Lálisův bus

Pro prezentaci vašich vozidel se vzduchem chlazeným motorem VW a Porsche
Odpovědět
lális
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1539
Registrován: 24 srp 2009
Bydliště: Tábor zdraví venkov

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od lális »

kolik,kolik???
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??

Uživatelský avatar
Suky
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 734
Registrován: 25 led 2008
Bydliště: Most

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Suky »

To foto jsem žádal já.Děkuju,už taky vyrábím a tak nějak podle předlohy :-)
jak říká Hydraulik,já jsem jen Béčko

Uživatelský avatar
Romulus
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 297
Registrován: 15 zář 2006
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele:

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Romulus »

Ahoj,
přikládám pár fotek z předělání starého otáčkoměru alá stavba nového. Původní plán byl, že se pokusím spravit nahrazením vadných součátek starý. Z této varianty však sešlo, jelikož část elektroniky tohoto otáčkoměru je mimo budík, která zmizela v zatracení. Další věc co nebylo úplně košér bylo, že na kostře ampérmetru byl plus a mohl hrozit zkrat. Po konzultaci s investorem (Lálisem) jsme se dohodli, že postavím novou řídící elektroniku otáčkoměru a tak se i stalo.

První věc bylo vymyšlení obvodu, který bude "krmit" původní ampérmetr. Vzhledem k tomu, že se mi nechtělo provádět pokusy, rozhodl jsem se, že něco najdu na netu. Našel jsem tedy schéma k škodováckému otáčkoměru, který jsem trochu poupravil. Staré Tesla součástky se už špatně schánějí a místo ampérmetru je v škodováckém obvodu použit voltmetr s rozsahem 0-2,2V. Postavil jsem tedy obvod za použítí universálních tranzistorů BC548 a rozšířil ho o trim plus pár drobných úprav, aby bylo možné použít ampérmetr s rozsahem 800uA, což je ekvivalent voltmetru s rozsahem 0-0,05V.

Když jsem měl obvod vymyšlený pustil jsem se do návrhu nového plošného spoje. Na PC jsem si udělal návrh, který jsem posléze vytisknul na laserové tiskárně, aby to bylo možné použít pro výrobu reálného plošného spoje.

Vytisknutý návrh pločného spoje
Obrázek

Původní rozebraný otáčkoměr
Obrázek

Jak jsem psal výše, ampérmetr použitý v původním otáčkoměru měl na kostře +. Obával jsem se, že by mohlo dojít ke zkratu, tak bylo potřeba otočit polaritu. To jsem provedl otočením pólů trvalého magnetu sever-jih. Šlo to docela dobře. Postačilo odehnout hliníkovou pojistku, vytlačit magnet a opět ho vráti na původní míst s otočenými póly jih-sever.
Obrázek

Základ jsem měl připravený, tak jsem se vrhnul na výrobu nového pločného spoje. Zakoupil jsem cuprextitovou destu již opatřenou vrstvou fotocitlivého laku (kupodivu jsou tyto desky levnější, než bez fotocitlivé vrstvy).
Obrázek

Připravil jsem si chemikálie a prostředí na nasvícení fotocitlivé vrstvy. Pro nasvícení je zapotřebí UV záření. Jako zdroj UV záření jsem použil obyčejnou stolní lampu s úspornou zářivkou. Na připravenou kuprextitovou jsem položil vytisknutý plošný spoj, který jsem zprůhlednil spejem Transparent. Proti pohyhu jsem přes zprůhledněný papír dal sklo a začal osvit desky z výšky cca 6cm po dobu 40minut. Po nasvícení se deska vloží do 1,5% roztoku hydroxidu sodného a za použití tyčinek na čištění uší se deska vyvolá. Nasvícené části fotocitlivého laku se v roztoku rozpustí a nenasvécené se ustálí.
Obrázek

Vyvolaná deska
Obrázek

Vyvolanou desku jsem poté zastřihnul a zapiloval, abych zbytečně nemusel leptat velké plochy mědi. Pro leptání se používá chlorit-železitý, který je dobrý před leptáním trochu zahřát na cca 5O stupňů, což umožní rychlejší leptání. Místa na desce, které se mi úplně nezdáli jsem pro jistotu ještě obtáhnul lihovkou, aby nedošlo k vyleptání nesprávných částí.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Vyleptaný plošný spoj
Obrázek

Vyleptaný plošný spoj po umytí lihem a s vyvrtanými dirkami pro součástky
Obrázek

Když byla deska připravená, šlo se osazovat. Součástek moc nebylo a mám mikropájku, takže to byla otázka asi cca 5minut. Nejprve malé součástky a poté zbytek velkých.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Celá osazená deska s původní (v levo nová, v pravo původní)
Obrázek
Obrázek

A nyní již s ampérmetrem
Obrázek
Obrázek

Dokompletované s cifrníkem
Obrázek
Obrázek

Tak a tady je první test a základní zkalibrování (zatím je to +- cca 200ot/min). Na přesnější kalibraci budu muset vyrobit takový malý přípravek.

Cena všech součástek včetně cuprextitové desky mimo použitých chemikálií: 152Kč
Cena za práci: ani hypotéka Lálisovy stačit nebude :D
Brouk je nejlepší kamarád... nikdy ti do ničeho nekecá :-D
romand.cz

Uživatelský avatar
biker666
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 961
Registrován: 09 říj 2007
Bydliště: Radkov Dubova

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od biker666 »

tolik práce a přitom taková blbost :wink:

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Milosak_1 »

Super, klobouk dolů :-) Já bych to už v půlce vyhodil oknem...
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

Uživatelský avatar
Romulus
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 297
Registrován: 15 zář 2006
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele:

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Romulus »

Když to tak vezmu, tak 1/4 času mi zabralo nafocení a okomentování tady na flatu :) šlo to docela rychle. :wink:
Brouk je nejlepší kamarád... nikdy ti do ničeho nekecá :-D
romand.cz

Andy
aircooled cheerleader
Příspěvky: 3583
Registrován: 12 kvě 2004

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Andy »

Ja myslim ze to je super. Sam mam VDO otackomer co nefacha a je mi ho lito ho vyhodit.

lális
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1539
Registrován: 24 srp 2009
Bydliště: Tábor zdraví venkov

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od lális »

Jěště se vrátim k otáčkoměru,co mi Romulus předělával...
Je to sice zbytečnost,ale velmi příjemná,hodiny tam nechci a k tomu,když mi Roman řekl,že se na to podívá...
cca za materiál 153,- ,tzn desetina budíku na netu,tak jsem neváhal,za práci se zatím nevyjádřil,ale veřím,že to taky nebude rychta,takže musím kladně poreferovat na jeho služby,ikdyž zatim budík nemám doma,pak jěště závěrečně nafotím v palubce...
TAKŽE,bych tímto chtěl Romanovi velmi poděkovat za vstřícné jednání a ochotu a myslím,že je otevřený i ostatním uživatelům tohoto fora!!!

Teď k autu:
Postel hotová,jěště dodělat ty bočnicě na zadní části auta u postele...
Dneska jsem dodělal tažný,zásuvku na tažný(vodotěsný zn. bosal),vše funguje,odszkoušeno...
Odpad ze dřezu jsem opravdu prohnal podlahou,ale moc se mi nechtělo,ale prostoru na cajky málo...
Takže,to je zatim asi vše,až se dodělají ty bočnice,tak auto je připraveno na sezonu,jediné,co chybí je čalounění střechy a sedaček,ale na to už to nejezdí,takže jindy...

Chtěl bych poděkovat:Bikerovi,Wallymu,Herbiemu,Romulusovi,tátovi,snoubence Lence(za trpělivost) a všem,co se na tomto autě alespoň trochu podíleli,takže DÍKY
Přílohy
postel.jpg
postel1.jpg
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??

Uživatelský avatar
kojak
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 268
Registrován: 31 říj 2008
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od kojak »

máš to hezký..... =D>
plnim si své sny-dělejte to taky

Uživatelský avatar
Radek
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 770
Registrován: 10 bře 2004
Bydliště: mezi Libercem a Děčínem

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Radek »

Pěkný! Z čeho máš ten bílý tapecírunk? Nebojíš se že to budeš furt pucovat? (i když ty nemáš děti, tak jsi asi v klidu...zatím :-) )

lális
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1539
Registrován: 24 srp 2009
Bydliště: Tábor zdraví venkov

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od lális »

Bílej sololit...vodou omyvatelnej
Už teď jsem smířenej s tím,že ta údržba bude na kokot a sem tam se něco prokopne,
pokud se tak stane koupim desku a udělám to znova (cca2-3h práce)
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Sam »

lális píše:Bílej sololit...vodou omyvatelnej
Už teď jsem smířenej s tím,že ta údržba bude na kokot a sem tam se něco prokopne,
pokud se tak stane koupim desku a udělám to znova (cca2-3h práce)
Lálojs, to nesmíš v tom busu tak dibličit. Pak nějaké prokopnutí nehrozí. :D
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Andy
aircooled cheerleader
Příspěvky: 3583
Registrován: 12 kvě 2004

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Andy »

No spis aby nedelal boule do strechy

Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 57
Registrován: 27 pro 2006

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Roman »

Taky ti musim ten bus pochválit. Střízlivý, decentní, pěkný... líbí se mi.
Chtěl jsem se zeptat ohledně tý podlahy, to je plovoučka přímo na plechu, nebo je pod tim ještě deska?
A je to přišroubovaný skrz?
Díky a ať jezdí :)

lális
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1539
Registrován: 24 srp 2009
Bydliště: Tábor zdraví venkov

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od lális »

Podlaha=plech,na něm hobra a položený lino,toť vše :wink:
Jinak díky za pochvalu,zítra jdu dokončit poslední věci a jsem připraven na sezónu(ještě teda ta stropnice :roll: ...chybí jen udělat STK na broukovi a všechny auta jsou ready,ale to je zase jinej topic :)
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??

Uživatelský avatar
Milosak_1
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3735
Registrován: 15 říj 2007
Bydliště: Eribov 412
Kontaktovat uživatele:

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od Milosak_1 »

Potkáme se na Vítkově ve stejné kategorii - letos ti ujedu, nejedu speciály (412 x Buggy) , ale T2b... hihihi [smilie=spinning.gif] :partyman:
Komu se nechce, hledá důvod.
Kdo chce, hledá způsob.

lális
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1539
Registrován: 24 srp 2009
Bydliště: Tábor zdraví venkov

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od lális »

No miloši nevim nevim,na Vítkov mám buggy a jak jsem přiznal,je to motor 1775,takže bus speciál...:/

Min. týden jsem dostal veteránské RZ...
Bus stojí ve vytápěné garáži...dost keců,tady nějaké fotky
Přílohy
garage.jpg
garage.jpg (62.06 KiB) Zobrazeno 6720 x
rz.jpg
tapec.jpg
tapec1.jpg
v pozadí jeřáb na cca 70-100tun
v pozadí jeřáb na cca 70-100tun
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od maxmax »

Hlele, nevím jakej tam máš motor, ale 17 a 18ka jsou standartní busí motory,stejně tak 2litr, pokud to není 18Kka Porsche, tak jakej speciál? 17ka má dokonce stejnou převodovku se 16kou :roll:
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

lális
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1539
Registrován: 24 srp 2009
Bydliště: Tábor zdraví venkov

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od lális »

mám typ 1 a pokud vim,tak ten se dělal je do objemu 1600ccm
Ideální majitel brouka,buggy,buse...a co dál??

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: T2b 1973 - Lálisův bus

Příspěvek od maxmax »

Tak to jó, to máš ofšem speciál :D
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Odpovědět