V kastlíku své ´61 jsem vedle štítku se jmenovkou prvního majitele vozu ve Švédsku našel i samolepku s emblémem H, o které jsem si byl jist že ji odněkud znám a v nějakém VW jsem ji již dříve viděl. Nevěděl jsem ale, kam ji zařadit - bylo to snad logo dealera, logo čerpací stanice, nebo nějaká forma daňové či dálniční samolepky?
Po určitém pátrání jsem byl doma. Zjistil jsem že se ve Švédsku tradičně jezdilo vlevo, přestože všechny sousední země, Norsko i Finsko,jezdily vpravo. Naprostá většina vzidel ve Švédsku měla řízení vlevo, což vedlo ke zvýšenému počtu nehod při vzájemném vyhýbání.
Změna neměla přílišnou podporu a pokusy o zavedení pravostranného provozu trvaly čtyřicet let. V roce 1955 se konalo referendum a 83% voličů bylo za zachování levostranného provozu. V roce 1963 Riksdag (parlament) schválil změnu a zároveň nastartoval čtyřletý edukační program i za účasti psychologů, který měl změnu dostat řidičům do hlav.
Součástí kampaně bylo umisťování log různým způsobem např. obaly od mléka, ale i dámské spodní prádlo. Švédská televize pořádala soutěž o nejlepší tematický song.
Vítězný kus "Drž se vpravo Svensonne!" si zde můžeme pustit:-)
3.9.1967 byl zákaz pro veškerou dopravu kromě té prioritní na silnicích od 01:00 do 06:00. Veškerá vozidla která se s výjimkou pohybovala na silnicích podle zvláštních pravidel.
Veškerá doprava se musela kompletně zastavit ve 4:50, opatrně přejet na pravou stranu silnice a opět se zastavit až do 05:00.
Velké aglomerace Stokholm a Malmo a několik dalších měly přechodný čas delší a zákaz provozu trval od soboty 10:00 do neděle 15:00 neboť překlopení křižovatek trvalo déle.
Po provedení změny se doprava pohybovala sníženou rychlostí až na 10 km/h.
Zajímavým problémem se staly dosavadní jednosměrky. Autobusové zastávky se musely zbudovat na jejich druhé krajnice. Mnoho křižovatek muselo být přetvarováno aby se jízdní pruhy mohly pohodlně řadit a slučovat.
Tramvaje ve středu Stocholmu, v Helsingborgu a Malmo byly staženy z provozu a nahrazeny autobusy, kterých byla zakoupena zhruba tisícovka s dveřmi na pravé straně. CCa. dalších 8000 autobusů bylo přestavěno a měly tak dveře na obou bocích. Město Gothenburg prodalo své autobusy do Pakistánu a Keni.
Automobilové reflektory prodávané ve Švédsku nedlouho před Dnem H již měly pravostranná skla se snímacím nalepeným stínítkem, na němž byl nápis "nesnímat před 3.9.1967.
Automobily, které měly levostranné lampy, musely projít jejich výměnou. Jedním z argumentů parlamentu pro převedení provozu na druhou stranu bylo to, že spousta automobilek začínala již v polovině 60. let přecházet na specifické lampy a pozdější výměny by se občanům více prodražovaly.
Proto, máte-li ve svém voze VW ze švédska tuto samolepku, uchovejte ji, je to zajímavý svědek doby, kdy se naše vozy po Švédsku proháněly.