T2 - Elektroinstalace pro kempování
- Želvák Bob
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1931
- Registrován: 14 zář 2003
- Bydliště: Brno - centrum
T2 - Elektroinstalace pro kempování
[-o< Lidičkové - poraďte. [-o<
Dal jsem si na busíka venkovní zásuvku na 230 V a teď přemýšlím, jak to propojit s palubní 12 V tak, abych mohl používat při kempování i palubní elektrospotřebiče na 12 V a nezatěžovat přitom baterku. Samo, že chci udělat i vnitřní dvojzásuvku 230 V na vytápění atp.
Zatím jsem dostal 2 rady: a) použít trafo z autodráhy a připojit k pojistkám (ale nevím, jestli se to nebude nějak bít s baterkou)
a za b) připojit to přes nabíječku baterie (se mi to nezdá - dobíjím baterku tak jednou za dva roky, přijde mi to jako zbytečně drahý a těžký řešení) V elektrice su absolutní laik, takže se omlouvám, pokud je to příliš banální dotaz.
Máte s tím někdo zkušenosti???
Dal jsem si na busíka venkovní zásuvku na 230 V a teď přemýšlím, jak to propojit s palubní 12 V tak, abych mohl používat při kempování i palubní elektrospotřebiče na 12 V a nezatěžovat přitom baterku. Samo, že chci udělat i vnitřní dvojzásuvku 230 V na vytápění atp.
Zatím jsem dostal 2 rady: a) použít trafo z autodráhy a připojit k pojistkám (ale nevím, jestli se to nebude nějak bít s baterkou)
a za b) připojit to přes nabíječku baterie (se mi to nezdá - dobíjím baterku tak jednou za dva roky, přijde mi to jako zbytečně drahý a těžký řešení) V elektrice su absolutní laik, takže se omlouvám, pokud je to příliš banální dotaz.
Máte s tím někdo zkušenosti???
... buggy je pláží král ...
http://www.zakeri.cz
http://www.buggybob.galerie.cz/
http://www.fotopoezie.zonerama.com
http://www.zakeri.cz
http://www.buggybob.galerie.cz/
http://www.fotopoezie.zonerama.com
nejlepší rada je koupit k tomu určenej měnič. Je to běžná záležitost pro tiráky. Byla by škoda kdyby ti bus měl lehnout popelem. Poohlídni se na www.vwbus.cz, jestli nějaký nemají v Bazaru.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
Tak na tomto problému právě pracuju. Určitě banální dotaz to není, je to o trošku jednodušší než cukrovar. V prvním případě musíš vědět co od všech spotřebičů chceš, kolik jich tam bude a jaké mají jmenovité napájení. Pak, kde budeš kempovat a jestli budeš kempovat bez přívodu 230 V a jak dlouho. To vše chce uvážit.
Já jsem to řešil takto: V autě budou dvě autobaterie. Jedna pro start motoru a druhá pro kempový el. obvod, aby jsi při dlouhém stání taky odjel. Tato kempová baterie se bude za jízdy dobíjet přes předřadný odpor. Mezi baterkami musí být relé, které sepne až když altík začne dávat š?ávu. No a odtud na pojistku a do kemp sítě. Rozvod 230 V, to jasný, kde budeš chtít, ale dej tam dvě pojistky. Jedna na fázi a druhá na prac. nulu. Pak tam ještě bude nabíječka a při připojení na 230 V se mi bude baterka nabíjet a z ní si můžu zase brát .
Nevím jestli je to srozumitelný a pochopitelný, sloh mi nikdy nešel
Dráteníkům zdar
Já jsem to řešil takto: V autě budou dvě autobaterie. Jedna pro start motoru a druhá pro kempový el. obvod, aby jsi při dlouhém stání taky odjel. Tato kempová baterie se bude za jízdy dobíjet přes předřadný odpor. Mezi baterkami musí být relé, které sepne až když altík začne dávat š?ávu. No a odtud na pojistku a do kemp sítě. Rozvod 230 V, to jasný, kde budeš chtít, ale dej tam dvě pojistky. Jedna na fázi a druhá na prac. nulu. Pak tam ještě bude nabíječka a při připojení na 230 V se mi bude baterka nabíjet a z ní si můžu zase brát .
Nevím jestli je to srozumitelný a pochopitelný, sloh mi nikdy nešel
Dráteníkům zdar
nebo ne?
- Krystof
- Vrátný Hřejivého archivu
- Příspěvky: 1065
- Registrován: 09 pro 2004
- Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy
Re: ELEKTRIKA v busíku 230V / 12V
Nazdar Bobe.Želvák Bob píše: [-o< Lidičkové - poraďte. [-o<
Dal jsem si na busíka venkovní zásuvku na 230 V a teď přemýšlím, jak to propojit s palubní 12 V tak, abych mohl používat při kempování i palubní elektrospotřebiče na 12 V a nezatěžovat přitom baterku.
Neviem, ci ta celkom dobre pohopili. Mne sa zda, ze Ti ide o to, zmenit zvonku prichadzajucich 230V naspat na 12V, aby i mohol napriklad pouzivat autoradio a podobne. Nechces vsak, aby to islo z autobaterie, ale zaroven, aby to nekolidovalo. Je to tak? Ak som Ta spravne pochopil, tak samozrejme, ze to riesi obycajne trafo (z autodrahy by som vsak neodporucal, kedze to ma maximalny prud niekde okolo 1A, a minimalne na autoradio potrebujes podla vykonu 2-5 A). Cize treba nieco silnejsie, co uz by som nechal na odbornika. Dalej je potrebne to pripojit bud do celej 12V siete, alebo iba na nejaku vetvu, napriklad tu, kde je autoradio. V kazdom pripade musis zabezpecit odpajanie zvysku elektriky (baterka - dynamo - regulator), najskor cez nejaky vypinac (musel by vsak zvladnut minimalne 20A, kedze pocas normalnej jazdy pojde vsetka elektrika okrem startera cez neho).
Aby to teda bolo jasnejsie - 2 veci:
1. silne trafo
2. odpojit vsetko kde sa elektrika vyraba od zvysku, ktory ju spotrebovava
A zaver - neviem, ci to vsetko stoji za to. Ved na 230 mas bez problemov svetlo aj zvuk, aj...
A o to ide. Nie?
A mozno som Ta ani nepochopil spravne
Ale jó, pochopils ho dobře. Ovšem brmoškovo řešení se mi zdá lepší.
Co mi napsal GrossRaum ohledně zapojení dvou baterek:
Z čehož plyne, že je potřeba vyrobit dva okruhy, jeden jízdní a jeden kempovací. Na jízdním budou světla, stěrače a všecko ostatní, na kempovací bych dal nezávislé topení, vnitřní osvětlení, rádio...
Ke kempovací baterce bych připojil nabíječku, jenž by byla zapojená v okruhu 230V.
Co mi napsal GrossRaum ohledně zapojení dvou baterek:
Kód: Vybrat vše
2 baterky jsou nutnost. Zapojení přes spínací relé je velmi jednoduchý. Potřebuješ trošku větší, asi 70A relé se 4 kontaktama. 2 jsou ovládací (většinou menší) a 2 ovládané (většinou větší). Ovládací: jeden je mínus čili kostra, druhej je plus od klíčku. Ovládané: jeden je přívod plus od baterky č.1 resp. od alternátoru, druhý je odvod toho samého k baterce č. 2. Such easy.
Jakmile zapneš zapalování, proudí do obou baterií dobíjecí proud. Vypneš, je bat. č.2 odpojená od normálního rozvodu a tedy neodebírá ze startovací bat. č.1. Obvody obou baterií tedy musí být naprosto oddělené.
Je potřeba volit dostatečné silné dráty. Nemusí však být tak silné jako u startovací, to je kvůli obrovskému průtoku proudu při startování.
Zvláště při zapojování topení je důležitý průřez drátu, jinak bude topení, které už má nějakou elektroniku dělat neplechu.
Ke kempovací baterce bych připojil nabíječku, jenž by byla zapojená v okruhu 230V.
Pokial mas 220V rozvod na spotrebice ako topenie,TV,svetla varic atd.,ake palubne spotrebice chces pouzit?Zostava iba radio,s ktorym by som si nelamal hlavu.Je jednoduchsie pouzit radio na sietove napatie.
Dalsia variacia je menic z 220V striedavy na 12V jednosmerny,co sa mi zda zbytocna komplikacia.
Dalsia moznost je opacna,menic z 12V na 220v,no to zlikviduje bateriu pomerne rychlo a s obmedzenym odberom.
Dalsia moznost je 150Ah pridavna bateria,zapojena cez separacny obvod,tudiz je dobijana z dynama / alternatoru za jazdy,no nie je pouzivana na provoz auta.To je najbeznejsi system pouzivany vo 4WD a camp cars.
Bezna nabijacka na autobaterie je velmi "necisty " zdroj,je neregulovana,cize nevhodna ako zdroj napatia napr na 12V spotrebice.
Nabijacka na SLA baterie je regulovana na 13.8V nabijacieho napatia,pri danych Amperoch, /zvycajne 2-4-8 A /,ta je pouzitelna ako zdroj.
Moznosti je vela,takze musis presne specifikovat,o ake pouzitie Ti ide.
Dalsia variacia je menic z 220V striedavy na 12V jednosmerny,co sa mi zda zbytocna komplikacia.
Dalsia moznost je opacna,menic z 12V na 220v,no to zlikviduje bateriu pomerne rychlo a s obmedzenym odberom.
Dalsia moznost je 150Ah pridavna bateria,zapojena cez separacny obvod,tudiz je dobijana z dynama / alternatoru za jazdy,no nie je pouzivana na provoz auta.To je najbeznejsi system pouzivany vo 4WD a camp cars.
Bezna nabijacka na autobaterie je velmi "necisty " zdroj,je neregulovana,cize nevhodna ako zdroj napatia napr na 12V spotrebice.
Nabijacka na SLA baterie je regulovana na 13.8V nabijacieho napatia,pri danych Amperoch, /zvycajne 2-4-8 A /,ta je pouzitelna ako zdroj.
Moznosti je vela,takze musis presne specifikovat,o ake pouzitie Ti ide.
Výborný téma Kvaku, pro mě velice aktuální.
Sám se asi přikláním tak trochu ke kombinaci všeho, co tu bylo řečeno. Ale moc se mi nelíbí ty dva okruhy oddělené. Každopádně počítám s dvěma baterkama, asi s tím, že ta hlavní bude nějak odpojovaná - ještě si nejsem jistý jak.... Protože bych chtěl to, aby mi nezávislé topení šlo jak při jízdě, tak při kempování. S přívodem 220 samozřejmě počítám, ale na 220V tam poběží vlastně jenom zásuvka a zbytek bude na standardních 12V hnaných přez trafo, myslím že by to na osvětlení, hudbu a topení apod. mělo stačit. Takže bych si to představoval asi takhle. Jízda samozřejmě normal, vše 12 V, alternátor dobíjí obě baterie. Kempování bez přívodu 220V: hlavní baterka vypojena, všechna energie bude ze záložní baterie. Kempování s 220V: Hlavní baterka zapnuta a společně se záložní se dobíjí, energie čerpána z trafa, když budu mít nějakej spotřebič pouze na 220V, použiju zásuvku.
Takhle bych si to představoval, ale určitě v tom celém vyčuchám / vyčucháme nějakou zradu.
Tady jsou moje obavy: přebíjení baterek při dlouhým kempování; že nestačí alternátor na dobiíjení obou baterek; že se ukáže něco jako špatné rozložení el.energie, že jedna baterka bude krást proud z druhé atd..
Tak se nechám překvapit.
Sám se asi přikláním tak trochu ke kombinaci všeho, co tu bylo řečeno. Ale moc se mi nelíbí ty dva okruhy oddělené. Každopádně počítám s dvěma baterkama, asi s tím, že ta hlavní bude nějak odpojovaná - ještě si nejsem jistý jak.... Protože bych chtěl to, aby mi nezávislé topení šlo jak při jízdě, tak při kempování. S přívodem 220 samozřejmě počítám, ale na 220V tam poběží vlastně jenom zásuvka a zbytek bude na standardních 12V hnaných přez trafo, myslím že by to na osvětlení, hudbu a topení apod. mělo stačit. Takže bych si to představoval asi takhle. Jízda samozřejmě normal, vše 12 V, alternátor dobíjí obě baterie. Kempování bez přívodu 220V: hlavní baterka vypojena, všechna energie bude ze záložní baterie. Kempování s 220V: Hlavní baterka zapnuta a společně se záložní se dobíjí, energie čerpána z trafa, když budu mít nějakej spotřebič pouze na 220V, použiju zásuvku.
Takhle bych si to představoval, ale určitě v tom celém vyčuchám / vyčucháme nějakou zradu.
Tady jsou moje obavy: přebíjení baterek při dlouhým kempování; že nestačí alternátor na dobiíjení obou baterek; že se ukáže něco jako špatné rozložení el.energie, že jedna baterka bude krást proud z druhé atd..
Tak se nechám překvapit.
Hubert - zelený Busík
V naší mazdě byly už z výroby dvě baterky na jednom okruhu a nebyl s tim problem. Podmínka byla, že obě musejí být identické. V momentě, kdy jedna baterka začala odcházet, začala s tim vybíjet i tu druhou a za jízdy - jak píše John - jí brala nabíjecí proud. Takže výměna znamenala výměnu obou těch baterek. Krom toho: Původní baterky z výroby tam byly 11 let bez sebemenší potíže. Po výměně to začalo z výše zmíněných důvodů různě zlobit. Jenda z páru byla špatná a opět vycucla i tu druhou. Reklamovali jsme jí, pak to chvíli fungovalo, akorát že ačkoliv byly obě identické, ne zcela identicky se vybíjeli/nabíjeli a problém byl znovu tu. Někdy stačilo jenom nastartovat na kábly a pak to zas fungovalo, ale závěrem tam zůstala jen jedna a taky to zvládá.
Proč tam byly původně dvě přesně nevím, zřejmě kvůli startování, diesel motor má přeci jen větší odpor.
Takže do busíka určitě dvě, ovšem na dva okruhy. Za jízdy se dobíjejí obě, tak porč nemít rádio a 12V zásuvky na tu kempovací. Zbylý auto-elektro-spotřebiče (světla, stěrače, zapalování, startování) bych nechal na primární baterce.
Proč tam byly původně dvě přesně nevím, zřejmě kvůli startování, diesel motor má přeci jen větší odpor.
Takže do busíka určitě dvě, ovšem na dva okruhy. Za jízdy se dobíjejí obě, tak porč nemít rádio a 12V zásuvky na tu kempovací. Zbylý auto-elektro-spotřebiče (světla, stěrače, zapalování, startování) bych nechal na primární baterce.
Naposledy upravil(a) Kvak dne 06 kvě 2005, celkem upraveno 1 x.
OK, tak to jsem chtěl (nechtěl) slyšet. Takže tedy dva okruhy. Dobrá tedy, tak udělám dva okruky. Teda s tím, že hlavní baterku nechám opravdu jen na provozní potřeby, a pomocnou oddělím relátkem, jak to bylo popsáno výše. A na tu pomocnou si napojím vlastně všechny ostatní "zbytečnosti", jako jsou topení, osvětlení vnitřku, zásuvky 12V, rádio atd atd.
Stačí tedy alternátor na dobíjení obou baterií, nebo by tam bylo dobrý udělat ještě zase nějakej prevít, kterej začne dobíjet pomocnou baterku až když bude primární baterka dost nabitá a alternátor bude mít dost energie na dobíjení i té druhé, něco jako je regulátor v alternátoru. Nebo je to blbost???
A co s dobíjením při kempování? Můžu nechat dobíjet baterku - vlastně už jen tu pomocnou (pokud zase nějak pak neošálím relátko oddělující obě barerky od sebe - jako třeba tím, že bych do něj přivedl zase ještě proud z trafa, místo z klíčku...), nehrozí nějaké přebíjení, vaření apod? Nebo zase mám přemejšlet nad nějakým dalším prevítem, který vypne dobíjení sám...
Stačí tedy alternátor na dobíjení obou baterií, nebo by tam bylo dobrý udělat ještě zase nějakej prevít, kterej začne dobíjet pomocnou baterku až když bude primární baterka dost nabitá a alternátor bude mít dost energie na dobíjení i té druhé, něco jako je regulátor v alternátoru. Nebo je to blbost???
A co s dobíjením při kempování? Můžu nechat dobíjet baterku - vlastně už jen tu pomocnou (pokud zase nějak pak neošálím relátko oddělující obě barerky od sebe - jako třeba tím, že bych do něj přivedl zase ještě proud z trafa, místo z klíčku...), nehrozí nějaké přebíjení, vaření apod? Nebo zase mám přemejšlet nad nějakým dalším prevítem, který vypne dobíjení sám...
Hubert - zelený Busík
- Grossraum
- zasloužilý harcovník fóra flat4.org
- Příspěvky: 314
- Registrován: 27 bře 2004
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Vím, že už byly dávno objeveny celovodiče a jiné podobné vychytávky, ale nač vymýšlet vymyšlené? Např. taková T3 Joker: 2 baterky oddělené relátkem a origo 220V nabíječka v lavici. Levá baterka pro kemp, pravá pro startování. 90A alternátor dokáže spolehlivě dobít obě baterky (samozřejmě záleží na délce jízdy). Ta startovací ale nebude přece vůbec vybíjena, neb bude odpojena. 150Ah baterka je sice hezký macíček, ale do Busa trochu velká. 68-72Ah je ta správná a maximální velikost. Do kulatýho se vejde ještě o něco větší (88-100Ah), ale je to o kontakty zad. lampy. Pro kemp bych doporučil tzv. trakční baterku.
- Pavel Kubín
- Pan Vierloch
- Příspěvky: 129
- Registrován: 29 srp 2003
Re: T2 - Elektroinstalace pro kempování
Pár lidí mi psalo, abych nafotil a popsal kempovací okruh, který jsem si nechal dělat do busíka. Dávám to sem, pro lepší přehlednost. Vzhledem k tomu, že jsem chtěl mít dobře vyřešené hlavně propojování/odpojování/nabíjení obou baterií, a hlavně, protože je tam 220 V a busík je samej plech... nechal jsem si to dělat u profesionálů, kteří dělají podobné věci do karavanů - dělala mi to firma KaravanyPRO z Prostějova. Celé to trvalo jeden den, komunikace a provedení je super. Stálo to dohromady cca 12 tisíc + montáž.
Pozn.: Nemám busíka ještě hotového, takže sorry za ty volné kabely a hnusné skříňky
Moje řešení:
- Zcela nezávislý kempovací okruh
- Venkovní zásuvka CEE 220 V na připojení v kempu, uvnitř zásuvky 1 x 12 V, 1 x 220 V z měniče (600 W), 1 x 220 V napřímo (při zapojení do sítě např. v kempu)
- Trakční baterka 90 Ah vlevo vedle motoru, celý kabelový svazek vede skrz přepážku kolem nádrže
- Celá elektroinstalace je umístěna dole v posteli, měnič v boční skříňce (nábytek mám zatím provizorní, budu to ještě upravovat)
Na dovolené se nám to nikdy nepodařilo vybít pod 80 %, ani když jsme 2 dny stáli. Altík mám normální, ale je fakt, že se za jízdy při nabíjení více zahřívá.
Dole automatická nabíječka, zobrazuje na displeji důležité údaje, nabíjí po připojení k síti. Vlevo jističe na 220 V, to stříbrné je regulátor, který hlídá baterku proti vybití a zároveň reguluje nabíjení. Dá se k němu připojit bez dalších úprav solární panel. Vpravo pojistkovka na 12V okruh pro připojování dalších spotřebičů.
Měnič 12 -> 220 V (max. 600 W)
Zásuvky (zatím provizorně)
Trakční baterka
Propojovač baterek Cyrix - hlídá napětí na obou bateriích a podle toho je připojuje a odpojuje nebo nabíjí.
Dispej ještě nemám napevno umístěný. Ukazuje napětí nástavbové baterky, nabíjecí proud, spotřebu v A, kolik proudu dává solár atd.
Pozn.: Nemám busíka ještě hotového, takže sorry za ty volné kabely a hnusné skříňky
Moje řešení:
- Zcela nezávislý kempovací okruh
- Venkovní zásuvka CEE 220 V na připojení v kempu, uvnitř zásuvky 1 x 12 V, 1 x 220 V z měniče (600 W), 1 x 220 V napřímo (při zapojení do sítě např. v kempu)
- Trakční baterka 90 Ah vlevo vedle motoru, celý kabelový svazek vede skrz přepážku kolem nádrže
- Celá elektroinstalace je umístěna dole v posteli, měnič v boční skříňce (nábytek mám zatím provizorní, budu to ještě upravovat)
Na dovolené se nám to nikdy nepodařilo vybít pod 80 %, ani když jsme 2 dny stáli. Altík mám normální, ale je fakt, že se za jízdy při nabíjení více zahřívá.
Dole automatická nabíječka, zobrazuje na displeji důležité údaje, nabíjí po připojení k síti. Vlevo jističe na 220 V, to stříbrné je regulátor, který hlídá baterku proti vybití a zároveň reguluje nabíjení. Dá se k němu připojit bez dalších úprav solární panel. Vpravo pojistkovka na 12V okruh pro připojování dalších spotřebičů.
Měnič 12 -> 220 V (max. 600 W)
Zásuvky (zatím provizorně)
Trakční baterka
Propojovač baterek Cyrix - hlídá napětí na obou bateriích a podle toho je připojuje a odpojuje nebo nabíjí.
Dispej ještě nemám napevno umístěný. Ukazuje napětí nástavbové baterky, nabíjecí proud, spotřebu v A, kolik proudu dává solár atd.
Re: T2 - Elektroinstalace pro kempování
Velmi pěkné provedení,krásná práce .
Re: T2 - Elektroinstalace pro kempování
Jo KaravanyPRO jsou profici, slysim jen kladne recenze.
Hele ten kontroler, ta sediva krabicka s remote displejem,... neni to nahodou kontroler pro solarni panely?
Aneb jeden z typu http://wifi.aspa.cz/solarni-regulator-c ... a-z103838/.
Planujes solar nebo ne? Poradili mi v Lipsku dodavatele, co dodava solar 80W co se vejde do Westy vanicky (ja vim, ty mas "normal" bus), tak uvidim kolik mi to da ted na prelomu Zari/Rijen Jen regl ted dam obyc PWM
Hele ten kontroler, ta sediva krabicka s remote displejem,... neni to nahodou kontroler pro solarni panely?
Aneb jeden z typu http://wifi.aspa.cz/solarni-regulator-c ... a-z103838/.
Planujes solar nebo ne? Poradili mi v Lipsku dodavatele, co dodava solar 80W co se vejde do Westy vanicky (ja vim, ty mas "normal" bus), tak uvidim kolik mi to da ted na prelomu Zari/Rijen Jen regl ted dam obyc PWM
- Mr.Vaahaa
- Der Scheibenwischermeister
- Příspěvky: 4768
- Registrován: 08 bře 2004
- Bydliště: v busíku
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2 - Elektroinstalace pro kempování
co toto?
http://www.aliexpress.com/item/UK-STOCK ... 25485.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nebo toto?
http://www.aliexpress.com/item/UK-STOCK ... 14556.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aliexpress.com/item/UK-STOCK ... 25485.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nebo toto?
http://www.aliexpress.com/item/UK-STOCK ... 14556.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: T2 - Elektroinstalace pro kempování
Jo je, dává se tam jako ochrana proti vybití baterky a kvůli sledování stavu přes ten displej. Solár zatím neplánuju, i když nějaký menší bych mohl dát na zahrádku. Naše energetické nároky jsou minimální.Šíša píše: Hele ten kontroler, ta sediva krabicka s remote displejem,... neni to nahodou kontroler pro solarni panely?
- VW181
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1977
- Registrován: 03 úno 2004
- Bydliště: Opava
- Kontaktovat uživatele:
Re: T2 - Elektroinstalace pro kempování
Jak sleduju, tak někteří posouvají naše jednoduché busíky do úplně jiné roviny!
Jinak já pivo chladím za zadním pravým kolem....
Jinak já pivo chladím za zadním pravým kolem....
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz
Re: T2 - Elektroinstalace pro kempování
Zatim jsem ja sel lehce jinou cestou a to solaru. Mensi problem u vanicky na Westy jest ten, ze klasicky solar - "klasicky" rozmer - se tam, alespon v rozumne watazi, nevejde na delku. Je samo mozne koupit treba 80W co se tam vejde, nicmene to neni uplne nejnizsi vydaj pred dovolenou (napriklad ...). A tak jsem poridil 2x 40W od i4wifi (pro paralerni spojeni), prozatim obycejny PWM regulator (defacto je "stablik", MPPT funguje i jako "trafo", aneb co je na vstupu vice na napeti pretransformuje na vystupu na vetsi proud a sleduje optimalni pracovni bod panelu ... tot teoreticke poucky). Do vanicky se to vejde, pekne kryte. A i vecer, kdy jiz slunce sviti jen na zapadaky, tudiz neni zadne, to dava alespon nejakou udrzovacku. Testneme na poradnem slunicku Ikdyby to v tomto setupu davalo jen pod sluncem treba 3A, prumerne 2A, tak je to bez problemu a tu kompresorovku, LED osvetleni a obcasne nabijeni foto ci tablet to uzivi. Nu, uvidime v prubehu. Jeste je v uvahu automaticka nabijecka a zrusit zdroj, tudiz vse tahat kompletne z baterie i pri kempovani, baterka by se soucasne dobijela, 23V jen do zasuvek. Uvidime, nejak si nejsem jist co na to altik a jeho diody.
Re: T2 - Elektroinstalace pro kempování
14dni zkusenosti se solarem a "kempovaci elektrykou":
- jedina baterka 55Ah klasicka "bezudrzbova" startovacka za par penez
- na test upravena elektryka v aute (osvedcilo se to a tak se to udela trvale a lepe), aneb:
a) zrusen "spojovaci" bod na sroubu starteru
b) na baterii pouzity svorky s vycero "vystupy", proste pro tri kabelova oka
c) hlavni napajeci kabel "pro auto" a prilozny (ten hubeny) protazeny az k baterii ... tj ty co vedou do pojistkovky
d) pro starter natazen solo kabel 12V
e) ad "c" pritazeno prodlouzeni napajeni busa
f) kempovacich 12V natazeno primo z baterie solo kabelem, "radny" prurez, jisteno hned u baterky
g) zem z baterie na klasicke kostrici misto
h) solo zemnici kabel primo pro starter, pod upevnovaci sroub
i) kempovaci "zem" natazeny primo z baterie
j) "signal" START protazen do motoroveho prostoru
k) pro vlastni startovani pouzito spinaci autorele 12V 30A, zapojeno civka: START signal <> zem, kontakty: plus od baterie <> civka starteru ... vse patricne prurezy (civka bere sice "jen" neco okolo 8A, ale drat 2.5 se neztrati)
l) rele umisteno u baterie, mimo "pristupu deste" ... aneb po poradnem desti je baterka radne mokra
... uz jen toto se osvedcilo tak, ze to startuje "na cvrnk", starter toci jak za mlada, kontrolky skoro ani nepohasnou ...
V "kabine" pod posteli (prozatim, umistim do volneho prostoru v jedne skrince) umistena obdoba Bordovo elektryky, tj:
- rozvadec pro tri jistice, respektive proudovy chranic a jistice
- chranic je jasny
- jeden jistic na "klasickou" zasuvku 230V
- druhy jistic pro automatickou 6A nabijecku Fairstone ABC-1206 ... moc jsem tomu neveril, ale umi se chovat "jako zdroj", tj. da svojich max. 6A a vic ani "N", bez ohledu na odberu z baterie, pripojene zatezi a pod. (nicmene se ani moc ke slovu nedostala, neb dale...)
Ve vanicce na strese paralerne 2x40W solar (jak jsem psal, vanicka ma docela "nestandardni" rozmer, tj. delku - respektive sirku prez sirku auta ... proto bud za normalni cenu dva a paralerne, nebo za skoro dvakrat vetsi cenu nestandardni rozmer, ktery se tam vejde), doplneno o obycejny 10A (nehraje roli kolik snese zatez, kdyz bude vice posili se pomoci rele) regulator CMP12
- to vse spojene "do jednoho bodu, tj.: baterie - nabijecka - solar - alternator - "odber" (LED svetla, nabijecky mobilu/tabletu/founu/fotaku/ntb, kompresorova lednicka)
Vlastnosti to ma takove, ze jakmile "normalne sviti slnce", davaji solary prumerne 3A, na pobrezi nekde u more (my jeli Provence a Italii mezi Genova a Provence), nebo kdyz i u nas prazi slunce/obloha bez mraku, to da bez problemu i prez 4.5A (nekde kluci v Chine udelali chybicku, ale peknou, neb pak to odpovida solarum skoro 90W ... napeti ze solaru 20V pred regulatorem) mereno ve zkratu panelu , jinak se to "reguluje" dle nabiti/vybiti baterky ci odberu (tam uz ale nikdo u obyc reglu nezjisti od kud ze to vlastne tece proud), kontrola baterie ukazuje stale nabito.
Kompresorovka bere 5A na 12V pri behu, prumerne to dela neco lehce prez 2.5Ah (podle teploty okoli a rozezranosti osadky vozu ), za normalniho dne to baterie ani nepozna, uzivi to solar.
V noci prijde ke slovu automaticka dobijecka, ale ac me vyhrozovali, ze ma pidi vetracek (tj vysoke otacky kdyz dobiji), byla vicemene zticha (pri dobijeni "v garazi" skoro prazdne 44Ah baterky ale rve pekne, to tam tlaci plnych 6A), popripade vetracek jel na nizke otacky, neb nabijecka nemela defacto co dobijet (LED svetla zerou prd 0.6W ... made by IKEA ... ac sviti hafec a s peknou barvou), v noci do lednicky moc nelezeme a i v kempu kdyz clovek neni pod hustym stromem solar dobiji prez den.
Defacto nabijecka zareagovala jen na beh lednicky, v tech chvilich signalizovala dobijeni, ale jelikoz baterka byla defacto neustale nabita, v poradku, tudiz neklesalo hodne napeti, nabijecka nema moc co tlacit.
Vanicku na Westy defacto nepouzivame, vse se nam vejde do skrinek, tak co s ni.
Tudiz to mohu klidne doporucit, Kdyz nechci sebou tahat dalsi baterku, kempovaci trakci, ale mam spotrebu (u nas se jedna o tu lednicku), tak pri pobytu v kempech staci jen ta nabijecka, pri pobytu i mimo (my byli tri dny prumerne) je ten solar za cenu kvalitni trakce docela dobra vec i pro ty nase skopky...
EDIT: jo, zapomel jsem, menic pouzivame jiz od dob karavanu "obyc" z Lidlu 300W, ke vsi spokojenosti
- jedina baterka 55Ah klasicka "bezudrzbova" startovacka za par penez
- na test upravena elektryka v aute (osvedcilo se to a tak se to udela trvale a lepe), aneb:
a) zrusen "spojovaci" bod na sroubu starteru
b) na baterii pouzity svorky s vycero "vystupy", proste pro tri kabelova oka
c) hlavni napajeci kabel "pro auto" a prilozny (ten hubeny) protazeny az k baterii ... tj ty co vedou do pojistkovky
d) pro starter natazen solo kabel 12V
e) ad "c" pritazeno prodlouzeni napajeni busa
f) kempovacich 12V natazeno primo z baterie solo kabelem, "radny" prurez, jisteno hned u baterky
g) zem z baterie na klasicke kostrici misto
h) solo zemnici kabel primo pro starter, pod upevnovaci sroub
i) kempovaci "zem" natazeny primo z baterie
j) "signal" START protazen do motoroveho prostoru
k) pro vlastni startovani pouzito spinaci autorele 12V 30A, zapojeno civka: START signal <> zem, kontakty: plus od baterie <> civka starteru ... vse patricne prurezy (civka bere sice "jen" neco okolo 8A, ale drat 2.5 se neztrati)
l) rele umisteno u baterie, mimo "pristupu deste" ... aneb po poradnem desti je baterka radne mokra
... uz jen toto se osvedcilo tak, ze to startuje "na cvrnk", starter toci jak za mlada, kontrolky skoro ani nepohasnou ...
V "kabine" pod posteli (prozatim, umistim do volneho prostoru v jedne skrince) umistena obdoba Bordovo elektryky, tj:
- rozvadec pro tri jistice, respektive proudovy chranic a jistice
- chranic je jasny
- jeden jistic na "klasickou" zasuvku 230V
- druhy jistic pro automatickou 6A nabijecku Fairstone ABC-1206 ... moc jsem tomu neveril, ale umi se chovat "jako zdroj", tj. da svojich max. 6A a vic ani "N", bez ohledu na odberu z baterie, pripojene zatezi a pod. (nicmene se ani moc ke slovu nedostala, neb dale...)
Ve vanicce na strese paralerne 2x40W solar (jak jsem psal, vanicka ma docela "nestandardni" rozmer, tj. delku - respektive sirku prez sirku auta ... proto bud za normalni cenu dva a paralerne, nebo za skoro dvakrat vetsi cenu nestandardni rozmer, ktery se tam vejde), doplneno o obycejny 10A (nehraje roli kolik snese zatez, kdyz bude vice posili se pomoci rele) regulator CMP12
- to vse spojene "do jednoho bodu, tj.: baterie - nabijecka - solar - alternator - "odber" (LED svetla, nabijecky mobilu/tabletu/founu/fotaku/ntb, kompresorova lednicka)
Vlastnosti to ma takove, ze jakmile "normalne sviti slnce", davaji solary prumerne 3A, na pobrezi nekde u more (my jeli Provence a Italii mezi Genova a Provence), nebo kdyz i u nas prazi slunce/obloha bez mraku, to da bez problemu i prez 4.5A (nekde kluci v Chine udelali chybicku, ale peknou, neb pak to odpovida solarum skoro 90W ... napeti ze solaru 20V pred regulatorem) mereno ve zkratu panelu , jinak se to "reguluje" dle nabiti/vybiti baterky ci odberu (tam uz ale nikdo u obyc reglu nezjisti od kud ze to vlastne tece proud), kontrola baterie ukazuje stale nabito.
Kompresorovka bere 5A na 12V pri behu, prumerne to dela neco lehce prez 2.5Ah (podle teploty okoli a rozezranosti osadky vozu ), za normalniho dne to baterie ani nepozna, uzivi to solar.
V noci prijde ke slovu automaticka dobijecka, ale ac me vyhrozovali, ze ma pidi vetracek (tj vysoke otacky kdyz dobiji), byla vicemene zticha (pri dobijeni "v garazi" skoro prazdne 44Ah baterky ale rve pekne, to tam tlaci plnych 6A), popripade vetracek jel na nizke otacky, neb nabijecka nemela defacto co dobijet (LED svetla zerou prd 0.6W ... made by IKEA ... ac sviti hafec a s peknou barvou), v noci do lednicky moc nelezeme a i v kempu kdyz clovek neni pod hustym stromem solar dobiji prez den.
Defacto nabijecka zareagovala jen na beh lednicky, v tech chvilich signalizovala dobijeni, ale jelikoz baterka byla defacto neustale nabita, v poradku, tudiz neklesalo hodne napeti, nabijecka nema moc co tlacit.
Vanicku na Westy defacto nepouzivame, vse se nam vejde do skrinek, tak co s ni.
Tudiz to mohu klidne doporucit, Kdyz nechci sebou tahat dalsi baterku, kempovaci trakci, ale mam spotrebu (u nas se jedna o tu lednicku), tak pri pobytu v kempech staci jen ta nabijecka, pri pobytu i mimo (my byli tri dny prumerne) je ten solar za cenu kvalitni trakce docela dobra vec i pro ty nase skopky...
EDIT: jo, zapomel jsem, menic pouzivame jiz od dob karavanu "obyc" z Lidlu 300W, ke vsi spokojenosti