Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Odpovědět
Uživatelský avatar
Giovanni
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 303
Registrován: 15 bře 2014
Bydliště: Plzeň

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Giovanni »

Jasný. No a nebudou se ty dvě baterky nějak výrazněji opotřebovávat než kdyby tam byla jedna?
Stará láska možná rezaví, ale na to to nejezdí :heart:

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od maxmax »

Já mám 72 A, dobíjím v pohodě, předtím jsem měl dvě slabší,zapojený jak píšeš, ale jak odešla jedna, musel jsem vyměnit obě, páč to dělalo brikule. Při dnešní ceně baterek jsem přešel na jednu silnější :roll:
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1977
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od VW181 »

Mám dvě 60Ah a naprosto vpohodě.
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4078
Registrován: 28 srp 2006

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Šíša »

Bud jednu vetsi, treba 55 Ah a vice (neni pravda ze altikem 55Ah nedobiju 80Ah baterku a vice ... dobiju, jen to bude trvat dlouho, neb se to ridi urovni napeti a ne kapacitou baterky, ikdyz to je burt ... a kdyz stejne i z 80Ah vezmu 55Ah tak nenastartuju spolehlive :D ... a zkuste si nekdy zmerit nabijeci proud altiku pri prazdne baterce, jsou to desitky amper), nebo dve, jedna startovacka motorova, druha trakcni (tu muzu vybit podstatne vice nez startovaci neb je na to delana), ta trakce klidne i kyselinova zalevaci a dobijet to bezicim motorem prez rele 70A ovladane z D+ nebo kontaktu "15".

Tak je to i origo ve Westkach, alespon to mam v navodu a i ve Westce byly na to veci (spojovaci rele, z altiku origo vytazen drat z D+ kotaktu pro ovladani, silnej kabel mezi motorovou baterkou a nastavbovou, zbytek nekdo odstrihal :-D ...)

Stojim, ziju z kempovaci trakce a startovaci mam odpojenou a v klidu, nastartuji a dobijim tu kempovaci trakci (bezne se to zapojuje i prez rele ovladani automatickeho rozsveceni denniho sviceni, to pripoji az pri nejake urovni napeti v "siti" a stoji par penez).

Jen s motorovou 55Ah jsem vydrzel tri dny bez dobijeni, spolu s kompresorovou lednici co si bere cca 3A kdyz bezi (ale ta bezi nastesti malo a chladi "mocne"). Tento rok dovolena bude se solarem, u Westy ho dam do te vanicky nad ridicem, stejne tam toho moc neni, nebo se mi tam nechce davat naklad. Uvidime co se tam vleze, 100Wp se mi nevejde (je dlouhej) tak zkusime 80Wp. Druhou kempovacku nemam jak dat, neb levy roh v motorovem prostoru by ji asi neunesl.

Zaklad je ty baterky spojit spolu paralerne jen kdyz jede nabijeni motorem. Jinak na kempovani odpojit. Kdyz budou trvale spojene bez dobijeni tak se neustale budou vyrovnavat, a jakmile jedna odejde, vezme sebou i druhou. Proto to rele ovladane dobijenim :wink:

Uživatelský avatar
bussman
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 279
Registrován: 25 čer 2012
Bydliště: Praha

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od bussman »

V levem rohu to baterku udrzi. Neboj se toho, ja tam mam trakcni jako druhou a je to uplne v pohode.
Hakuna Matata

Uživatelský avatar
maxmax
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 5044
Registrován: 25 pro 2007
Bydliště: Praha 8 a5
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od maxmax »

bussman píše:V levem rohu to baterku udrzi. Neboj se toho, ja tam mam trakcni jako druhou a je to uplne v pohode.
Asis neviděl jeho ,,levý roh,, :lol:
Naposledy upravil(a) maxmax dne 01 zář 2014, celkem upraveno 1 x.
Za jedenácté: Nebudeš jiného vozu než VW říditi:

Uživatelský avatar
Mr.Vaahaa
Der Scheibenwischermeister
Příspěvky: 4769
Registrován: 08 bře 2004
Bydliště: v busíku
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Mr.Vaahaa »

Fascinuje mě, jak každej ladí dvě baterky - jako k čemu?

Něco jsem už docela nakempoval a nikdy jsem baterku nevymlátil...a to mám jen 42Ah...
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1606
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Nedaleko Samby

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od BUTCH bus »

Mr.Vaahaa píše:Fascinuje mě, jak každej ladí dvě baterky - jako k čemu?

Něco jsem už docela nakempoval a nikdy jsem baterku nevymlátil...a to mám jen 42Ah...
Petrolej je petrolej :wink:
OndraS

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19866
Registrován: 02 led 2003

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Pětišroub »

neřešme proč, ale jak..třeba má tazatel vyšší energetické nároky..
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
bord
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 293
Registrován: 14 čer 2007
Bydliště: Hlučín

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od bord »

Já jsem tohle taky dlouho řešil, a nakonec se rozhodl nechat si to udělat od profíků - mám vzadu vlevo trakční baterku 90 Ah, celý kempovací okruh (lednička, měnič, osvětlení, bufík, vodní čerpadlo) je zcela nezávislý a při vyplém motoru vše jede jen z trakční baterky. Za jízdy se dobíjí obě baterky (přes relé a regulátor nejdřív startovací, pak trakční), případně v kempu se napíchnu na 220V a o vše se stará automatická nabíječka. Mám vzadu 12V zásuvku, 220V z měniče (600 W) a 220V přímých - když jsem napojený v kempu. Mám tam i přípravu na solár, ale ten asi nebude potřeba, leda bychom týden stáli na místě a to u nás nehrozí :D .
Kabeláž jsem protáhl přes přepážku kolem nádrže a celý elektroblok je dole v posteli, zabírá to minimum místa. Můžu to případně nafotit...

Uživatelský avatar
bussman
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 279
Registrován: 25 čer 2012
Bydliště: Praha

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od bussman »

Kdyz nemas lednici na plyn, tak pochopis ze druha baterie je dobra. Preci to soudruzi v nemecku nedelali jen tak :D
Mr.Vaahaa píše:Fascinuje mě, jak každej ladí dvě baterky - jako k čemu?

Něco jsem už docela nakempoval a nikdy jsem baterku nevymlátil...a to mám jen 42Ah...
Hakuna Matata

Uživatelský avatar
Mr.Vaahaa
Der Scheibenwischermeister
Příspěvky: 4769
Registrován: 08 bře 2004
Bydliště: v busíku
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Mr.Vaahaa »

No jo no, plyn je plyn...bez něj to moc cenu nemá...free kemping je prakticky nemožnej...aspoň na jednom místě s autem v serii...

Pak ale otevřeme otázku, jak na kempování bez plynu se zvýšenou potřebou síly elektrické :wink:
Vše má svůj čas...
http://www.T2b.cz" onclick="window.open(this.href);return false;

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1977
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od VW181 »

Mr.Vaahaa píše:Fascinuje mě, jak každej ladí dvě baterky - jako k čemu?

Něco jsem už docela nakempoval a nikdy jsem baterku nevymlátil...a to mám jen 42Ah...
To bude tím, že spíš každou noc jinde!

Já kempoval 14 dní v kempu na Bítově a jednu baterku vyčerpal vpodstatě pouhým rádiem!
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz

Uživatelský avatar
bord
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 293
Registrován: 14 čer 2007
Bydliště: Hlučín

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od bord »

Nafotil jsem, jak to mám já - ale dal jsem to tady, ať je to přehledné:
http://www.flat4.org/forum/viewtopic.ph ... 33#p315533

Uživatelský avatar
pedrosow
Příspěvky: 71
Registrován: 26 čer 2012
Bydliště: úvaly

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od pedrosow »

Není pravda, že byste velkou baterku nedobili. Je jedno jakou má baterie kapacitu. Můžete si tam klidně dát 2 x 120Ah. Je to prosté, jakkoli velká, plně nabitá baterka má stejné napětí jaké dává alternátor, tedy 14V. Jak ji vybíjíte, klesá napětí. při 11-10,5V už je prakticky prázdná. Pod 10V je batrka mrtvá.
Alternátor v busu dáva kolem 30A. Záleží na otáčkách motoru a na spotřebě zařízení v busu. Velkou baterku tedy budete nabíjet stejně dlouho jako 2 malé.
Dvě baterky se nejjednodušeji zapojují paralelně přes relé zapojené na D+, přesně jak popisoval Šíša. Je to řešení osvědčené a za pár babek.
Lze použít řešení i s měničem, jehož výhody popsal bord. To se používá u moderních obytňáku. Měniče mají spoustu všemožných ochran přebití, přehřátí, vybití, takže se nemusíte bát auto nechat stát připojené celou zimu a na jaře hned odjedete. Nevýhodou je cena.
Výhodu dvou baterek taky poznáte, pokud odejdete na delší výlet a to, že jste nechali svítit světla zjistíte až při pokusu o nastartování.
Vše samozřejmě záleží na tom, co chtete v busu používat. Pokud jde jen o světlo a rádio, tak to nemá cenu řešit. V případě použití 12V lednice, měniče a nebo dlouhého kempování je druhá baterie samozřejmě nutnost.
/____\
|° O °| bus driver

Uživatelský avatar
bord
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 293
Registrován: 14 čer 2007
Bydliště: Hlučín

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od bord »

Jak malí kluci...

Dobije se to, já mám 44 + 90 Ah a vždy se obě dobily na 100 %, ale jeli jsme skoro denně třeba 200-300 km. Na druhou stranu ta baterka při kempování vydrží týden i déle, takže stačí jen občas najít kemp nebo zásuvku.

Uživatelský avatar
Giovanni
zasloužilý harcovník fóra flat4.org
Příspěvky: 303
Registrován: 15 bře 2014
Bydliště: Plzeň

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Giovanni »

OK, takže podle toho, co jsem si tu pročetl se rozhodnu pro dvě baterie. Díky za názory. Bordovo řešení se mi líbí nejvíce, ale zatím se do toho nebudu pouštět, dokud nemám zrenovovanou karoserii - čím míň se toho bude před renovací vyndavat, tím líp. Minimálně si přes tu druhou baterku ráno po kabelech nakopnu motor :D Díky všem.
Stará láska možná rezaví, ale na to to nejezdí :heart:

jaro21
Příspěvky: 184
Registrován: 29 pro 2011
Bydliště: Trenčín

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od jaro21 »

Zdravím páni chcem sa opýtať či by bol niekto ochotný napísať mi kompletný zoznam veci potrebných na repas prednej nápravy. Chcem to objednať aby som nemusel čakať na diely. Neviem podľa čoho mám objednať čapy a hlavne guferá a podobne. Za ochotu ďakujem

Uživatelský avatar
Rychnak
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 574
Registrován: 11 kvě 2010
Bydliště: Brno

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od Rychnak »

jaro21 píše:Zdravím páni chcem sa opýtať či by bol niekto ochotný napísať mi kompletný zoznam veci potrebných na repas prednej nápravy. Chcem to objednať aby som nemusel čakať na diely. Neviem podľa čoho mám objednať čapy a hlavne guferá a podobne. Za ochotu ďakujem
Já ti tohle neřeknu, pač jsem to nikdy nedělal, jen 2 doporučení - dobré jsou prý na busa čepy Lemförder. A když už budeš v tom, vyměń i pomocný čep řízení :wink:

Uživatelský avatar
pedrosow
Příspěvky: 71
Registrován: 26 čer 2012
Bydliště: úvaly

Re: Všeobecné dotazy - Knírač a Kulatý

Příspěvek od pedrosow »

Čau,
o víkendu se mi přihodila taková ošklivá, zlá, nepěkná případ. Jedu si takhle z Karlštejna a začalo mi tlouct nebo spíš drhnout kolo/poloosa-nevím co by to mohlo být, ale byl to fakt hnusný zvuk... nejdřív trochu a pak už docela rány. Zvláštní je, že dělalo pouze v záběru a hlavně při jízdě do kopce, když jsem vyřadil, tak byl klid. Určitě tu je spoustu chytrých hlav, kteří mi poradí co s tím.
/____\
|° O °| bus driver

Odpovědět