1945 Brezel
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15201
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
1945 Brezel
Tak pevně doufám, že ne všichni viděli za mým inzerátem na KDF60 zkouřené moderátory a brali vše jako obyčejnou zábavu nebo možná úvodník k nějakému zajímavému tématu, kterým může být produkce brezelů těsně po válce.
Již tu bylo psáno, tak jen zopakujeme:
Britská nucená správa
1945
11.duben Americké jednotky obsadily "město vozů KdF", osvobodily nasazené dělníky a v podniku Volkswagen zřídily opravárenský závod pro svá vojenská vozidla. Ve dvou následujících měsících byly z komponentů, které byly ještě k dispozici, smontovány vozy pro americkou armádu, která jmenovala někdejšího vedoucího inspekčního servisu Rudolfa Brörmanna ředitelem podniku.
Pol.června Závod Volkswagen se dostal do kompetence britské vojenské vlády, která podnik podle zákona Spojenecké kontrolní rady č.52 zkonfiskovala a až do předání zpět do německých rukou zde vykonávala nucenou správu.
Srpen Britská vojenská vláda pověřila závod Volkswagen výrobou 20 000 vozů Volkswagen, které měly pokrýt rostoucí dopravní potřeby. Podnik Volkswagen se stal britským režijním závodem, major Ivan Hirst pak velícím důstojníkem podniku.
Dle mé literatury se tedy v roce 1945 vyrobilo 55 kusů civilního brezela a já mám tu čest vás nyní s jedním z těchto vozů, původem z Čech, blíže seznámit. Podíváme se mu doslova pod krovky.
Jeden zajímavý detail, který dává za pravdu výše uvedenému a to, že každý z vozů byl doslova originál. Levý čtvrtpanel se zámkem dveří na tři šrouby a pravý, starší dvoušroubový. To vše na jednom voze.
Oproti pozdějším brezelům měla 45ka odkládací kaslíčky kovové, později se přešlo na klasické papírové.
a velice zajímavý pohled na kaslíky krz přední čtvrtpanel.
Kufr za zadní sedačkou je shodný s mojí padesátkou, tedy dekl pro snadný přístup k převodovce a již bez děr na odtok přebytečné barvy při máčení.
Tento detail si nyní nevybavuji, ale mělo by jít o držák pojistkové skříňky v motorovém prostoru
Až do roku 1949 se o přívod teplého vzduchu do kabiny staraly tyto trubky pod zadní sedačkou. Následně se nahradili tlumičem, který alespoň trochu tlumil hluk motoru.
Tento detail není ničím zajímavý, jde ale o mé oblíbené "varhánky" při lisování zadních čtvrtpanelů. Na mém brezelovi je mám také a dával jsem si záležet, aby při opravách byly zachovány.
Pohled na držák nádrže. Oproti KDF již není osazený soudek ale hranatá nádrž které byla v roce 49 modifikována.
Pohled do interiéru. Ve střeše průsek pro osazení antény. Na mém voze je již jen prolis.
Přepínač tlumených/dálkových světel byl montován na vnější příčce a uchycen byl pomocí tohoto plechového držáčku. 1950 má již uchycení na vnitřní příčce.
A pohled z druhé strany. Ve vnitřní příčce výřez pro osazení přepínače. Dalším detailem je náznak původního laku.
Karoserie je s podvozkem spojena v zadním podběhu shodným držákem jako na mém brezelovi. Až v pozdějších letech došlo k modifikaci a zesílení celé konstrukce.
A na závěr pohled na celý vůz. Podvozku si nevšímejte, je z jiného vozu a slouží jen jako podpora.
Již tu bylo psáno, tak jen zopakujeme:
Britská nucená správa
1945
11.duben Americké jednotky obsadily "město vozů KdF", osvobodily nasazené dělníky a v podniku Volkswagen zřídily opravárenský závod pro svá vojenská vozidla. Ve dvou následujících měsících byly z komponentů, které byly ještě k dispozici, smontovány vozy pro americkou armádu, která jmenovala někdejšího vedoucího inspekčního servisu Rudolfa Brörmanna ředitelem podniku.
Pol.června Závod Volkswagen se dostal do kompetence britské vojenské vlády, která podnik podle zákona Spojenecké kontrolní rady č.52 zkonfiskovala a až do předání zpět do německých rukou zde vykonávala nucenou správu.
Srpen Britská vojenská vláda pověřila závod Volkswagen výrobou 20 000 vozů Volkswagen, které měly pokrýt rostoucí dopravní potřeby. Podnik Volkswagen se stal britským režijním závodem, major Ivan Hirst pak velícím důstojníkem podniku.
Dle mé literatury se tedy v roce 1945 vyrobilo 55 kusů civilního brezela a já mám tu čest vás nyní s jedním z těchto vozů, původem z Čech, blíže seznámit. Podíváme se mu doslova pod krovky.
Jeden zajímavý detail, který dává za pravdu výše uvedenému a to, že každý z vozů byl doslova originál. Levý čtvrtpanel se zámkem dveří na tři šrouby a pravý, starší dvoušroubový. To vše na jednom voze.
Oproti pozdějším brezelům měla 45ka odkládací kaslíčky kovové, později se přešlo na klasické papírové.
a velice zajímavý pohled na kaslíky krz přední čtvrtpanel.
Kufr za zadní sedačkou je shodný s mojí padesátkou, tedy dekl pro snadný přístup k převodovce a již bez děr na odtok přebytečné barvy při máčení.
Tento detail si nyní nevybavuji, ale mělo by jít o držák pojistkové skříňky v motorovém prostoru
Až do roku 1949 se o přívod teplého vzduchu do kabiny staraly tyto trubky pod zadní sedačkou. Následně se nahradili tlumičem, který alespoň trochu tlumil hluk motoru.
Tento detail není ničím zajímavý, jde ale o mé oblíbené "varhánky" při lisování zadních čtvrtpanelů. Na mém brezelovi je mám také a dával jsem si záležet, aby při opravách byly zachovány.
Pohled na držák nádrže. Oproti KDF již není osazený soudek ale hranatá nádrž které byla v roce 49 modifikována.
Pohled do interiéru. Ve střeše průsek pro osazení antény. Na mém voze je již jen prolis.
Přepínač tlumených/dálkových světel byl montován na vnější příčce a uchycen byl pomocí tohoto plechového držáčku. 1950 má již uchycení na vnitřní příčce.
A pohled z druhé strany. Ve vnitřní příčce výřez pro osazení přepínače. Dalším detailem je náznak původního laku.
Karoserie je s podvozkem spojena v zadním podběhu shodným držákem jako na mém brezelovi. Až v pozdějších letech došlo k modifikaci a zesílení celé konstrukce.
A na závěr pohled na celý vůz. Podvozku si nevšímejte, je z jiného vozu a slouží jen jako podpora.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: 1945 Brezel
Paráda, že tohle se našlo v České republice. Zejména detaily jsou velmi zajímavé.
Takovéhle auto je daleko zajímavější než "válečný Brouk" z roku 1943. Těch je oproti 1945 zachováno daleko více!
Super počin.
Takovéhle auto je daleko zajímavější než "válečný Brouk" z roku 1943. Těch je oproti 1945 zachováno daleko více!
Super počin.
Co přijde dál???
Re: 1945 Brezel
peknej ulovek, a taky pěkně rozpáranej
.... dokonce mám zvláštní pocit že na místě kde stojí ta karoserie už jsem někdy byl
.... dokonce mám zvláštní pocit že na místě kde stojí ta karoserie už jsem někdy byl
... a vůbec !
Re: 1945 Brezel
Neeee, ten u mne je KdF60Herbie píše:peknej ulovek, a taky pěkně rozpáranej
.... dokonce mám zvláštní pocit že na místě kde stojí ta karoserie už jsem někdy byl
- lišák
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 5297
- Registrován: 08 bře 2003
- Bydliště: ResselStadt
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1945 Brezel
Nerad to přiznávám, ale lopatku po mém dědovi jsi tímto totálně převálcoval .Sam píše:Tak pevně doufám, že ne všichni viděli za mým inzerátem na KDF60 zkouřené moderátory a brali vše jako obyčejnou zábavu nebo možná úvodník k nějakému zajímavému tématu, kterým může být produkce brezelů těsně po válce.
Každý celek se skládá z detailů.
Re: 1945 Brezel
No vona ta lopatka, když vidím ten zbytek auta, se bude ještě hodit na zakopání!
Co přijde dál???
Re: 1945 Brezel
Jak pise OB, 1945 byl velmi bourlivy rok, tovarna KdF byla temer na cucky, velmi tvrde boje, neobycejny chaos, proste nic co by podporovalo vyrobu vozu, presto se nejaky vyrobily, a navic dochovali, presto vsechno. Ale co mne prijde jeste zajimavejsi je fakt ze tento brouk neni co tu zustalo po nemcich (korist, konfiskace nebo proste opusteny), ale ze je po britech. Zajimalo by mne tedy jak se dostalo do Cech.
Re: 1945 Brezel
Já bych to viděl, že odložený a opoužívaný Brouk 45 byl odložen někde na šroťáku v německu poblíž hranic s ČSR.
V komunistickém Československu majitel válečného brouka, značně opoužívaného a prostříleného se sebral a odjel do německa a tam ho na šroťáku vyměnil za mladší model.
Otázkou zůstává jak ten dotyčný sehnal Marky a výjezdní doložku. No asi musel mít velmi dobré známé na patřičných místech!
V komunistickém Československu majitel válečného brouka, značně opoužívaného a prostříleného se sebral a odjel do německa a tam ho na šroťáku vyměnil za mladší model.
Otázkou zůstává jak ten dotyčný sehnal Marky a výjezdní doložku. No asi musel mít velmi dobré známé na patřičných místech!
Co přijde dál???
Re: 1945 Brezel
To mi prijde nepravdepodobne, nejen ze by mel jeste starsi za kteryho by ho vymenil za 1945, ale presne taky to s tema Markama a dolozkou. Spis jestli ten brouk se nedostal jeste pred rozdelenim do budouciho NDR, a pak dovezen do CSSR.
Re: 1945 Brezel
No dobře, nastínil jsem jednu z možností, která se zakládá na pravdě.
Teď je řada na tobě, aby jsi tu svoji myšlenku rozvinul. No a já ti jí potom rozcupuju!
Teď je řada na tobě, aby jsi tu svoji myšlenku rozvinul. No a já ti jí potom rozcupuju!
Co přijde dál???
Re: 1945 Brezel
Kurde, jen to zkus
- udeeska
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 7226
- Registrován: 31 led 2009
- Bydliště: Usti n.L.-Seattle WA
Re: 1945 Brezel
Tak tohle jsem necekal,se tesim na dalsi report a jen skoda,ze se nejedna o jednoho z prvnich T1
Vwase nocni sichta...
- Sam
- vintage patolog
- Příspěvky: 15201
- Registrován: 24 říj 2003
- Bydliště: nowhere
- Kontaktovat uživatele:
Re: 1945 Brezel
Přesně tak. Proto mne také tak zajímá období 45-49, kdy co brouk, to originál a kdy běžné poučky a katalogy dílů jsou slepé. Dokonce i na padesátce mám nějaké díly signováný VW v zubatém kole.OB píše:Paráda, že tohle se našlo v České republice. Zejména detaily jsou velmi zajímavé.
Takovéhle auto je daleko zajímavější než "válečný Brouk" z roku 1943. Těch je oproti 1945 zachováno daleko více!
Super počin.
A jak píše Andy, v továrně to bylo v roce 45 opravdu hektické, zmatek nad zmatek, většina vybavení v pánu a k tomu náš nadřízený hrozná guma.
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912
Re: 1945 Brezel
Neskutecna podoba . Ale to vypada ze nadrizeny tam jen tak smydla kapotu, a ty ladis radio......
- pulenejksicht
- ex beetleboy
- Příspěvky: 5895
- Registrován: 19 kvě 2004
- Bydliště: vwšudezdejší
Re: 1945 Brezel
zajímavej projekt ..tak doufám, že majitel nebude skoupý na info a auto se neztratí do utajení
jdeme frflat na flat ...
- firestorm69
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1090
- Registrován: 21 bře 2009
- Bydliště: Bratislava
Re: 1945 Brezel
Kdyby jen vokukovat, pokazdy kdyz se ho dotkne tak si musi jit vymenit trenky.........Petr914 píše:...tos pořídil nebo to chodíš někam vokukovat?...
Re: 1945 Brezel
...jasný no...von je na tom poslední dobou špatně...hlavně aby nepřestal jíst...
You can't win 'em all...
Re: 1945 Brezel
Hlavne aby spis zmenil jidelnicek, zrat jen precliky se nevyplati