Formel V

Dobové úpravy. Co bylo tehdy a jak se s tím poprat v 21. století?
Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Formel V

Příspěvek od yahoďák »

Formel vau, také zvaná Volksformel (to snad netřeba překládat) jela své první závody v polovině roku 1963 v USA, kde také celá idea vznikla (Amíci se zase jednou nudili). Následně se Formel Vau rozšířila i do Evropy, kde se jezdila ve všech vyspělých státech - a podívala se i k nám do Brna v rámci závodů formule 3. Myšlenka to byla geniální - použít oblíbený, jednoduchý a spolehlivý agregát ke stavbě monopostu a umožnit tak levné závodění pro začátek kariéry. Tenhle úkol splnila formel Vau na 100%, protože na ní získávali první zkušenosti i takové pozdější hvězdy jako Niky Lauda, Nelson Piquet, Jochen Rindt, Keke Rosberg a další.
Technické podmínky baly poměrně striktní - motor 1.300 bez úprav komprese, válce maximálně 1. výbrus, standartní velikosti ventilů,povoleno leštění kanálů do daného průřezu, povolena přídavná vana oleje do 250ccm, povoleny úpravy tveru pístu(do určité míry), standartní karburátor, sériová spojka 180mm, sériová převodovka a poloosy (dané převodové poměry, včetně poměru diferenciálu), sériová přední náprava z brouka, sériové bubny a brzdy, ráfky pětiděrové a to i v roce 69, kdy už brouci jezdily na čtyřděrových. Pneu se vzorkem , velikost 15". Všechny součástky v podstatě musely být sériové z produkce originálních dílu Volkswagen AG.. Konstrukcí formulí se zabývali samotní jezdci, nebo specializované firmy, v podstatě byl vždy základem trubkový prostorový příhradový rám s laminátovou kapotáží, vpředu s nápravou z brouka, vzadu vsazený motor a převodovka otočená o 180°.
Z omezených možností úprav je jasné, že jednotlivá auta musela být dost vyrovnaná, takže to mohly být pro oko super závody a dobrá škola pro jezdce.
Další vývojový stupeň Formel Vau byla SuperVau s technikou z VW 411-412, takže ještě našlapanější motoricky. Další závodění pochopitelně sledovalo marketingové cíle továrny, takže technika z Golfu, což už je jiná a pro nás nezajímavá kapitola.
trocha obrázků:
Obrázek
Obrázek
plná velikost obrázků:
http://www.flat4.org/galerie/albums/use ... 8/Vau2.jpg
http://www.flat4.org/galerie/albums/use ... u1%7E0.jpg

Zdrojem informací o téhle u nás asi méně známe části historie brouka je několik čísel šasopisu Formel Vau Sport (oficiální magazín Formel Vau), které se mi podařilo získat do sbírky VW relikvií (neválí se někde další...?)
Naposledy upravil(a) yahoďák dne 17 pro 2004, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

neboli též v USA Formula Vee, kde se jezdilo i s upravenými motory 1200. Nejsem si jistý, nakolik byli amíci omezeni předpisy, nebo jak se lišily od evropských předpisů, ale někde jsem četl že se dostávali i na 80k.
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Příspěvek od Herbie »

pekna hracka :-)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Formel Vau

Příspěvek od yahoďák »

Jasně názvy jsou také Formula Vee v anglofonních zemích a Formule Vé pro Frantíky. Zpočátku to musela být jen 1200 (1300 se vyráběla tuším až od roku65-66), já mám ty technické předpisy dvoje - jedny evropské z roku 69 pro 1300 s těma omezeníma a jedny ryze švýcarské (avšak s podtitulkem provizorisch) bez udání ročníku, ale odhaduju je do roku 67 (je tam vyfocená formule na ponorce-valníku) a tam jsou ta samá omezení, ale pro motor 1200. Takže je možné, že předpisy národních asociací se drobet lišily.
Stejně se mi, ale nezdá, že by nědko dokázal z 1200/34 PS vydolovat až 80koní - nebude to údaj z pozdější doby, kdy tam třeba mohli dávat i 1500 nebo 1600 motory??

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Re: Formel Vau

Příspěvek od Pětišroub »

yahoďák píše: Stejně se mi, ale nezdá, že by nědko dokázal z 1200/34 PS vydolovat až 80koní - nebude to údaj z pozdější doby, kdy tam třeba mohli dávat i 1500 nebo 1600 motory??
Mě se to nezdálo taky, ale tak mě napadá, jestli to nebylo naměřeno dle emerické SAE normy, to by se to mohlo dost lišit směrem nahoru (amíci mají všechno větší). Jiná věc je, že to byly opravdu motory třeba na jeden závod....
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

...SAE

Příspěvek od yahoďák »

..mám dojem, že SAE se od DIN liší v metodice měření, u SAE se snad měří bez tlumiče sání a výfuku, takže logicky naměří víc než DIN, jestli tam se měří motor komplet osazený. Ale i tak 80PS na 1200 mi přijde z říše fantazie - i když Amerika i Rusko jsou země neomezených možností...

Uživatelský avatar
Pětišroub
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 19861
Registrován: 02 led 2003

Příspěvek od Pětišroub »

Tak se moc omlouvám, ale včera jsem našel přesnou informaci, jednalo se o 60 a ne 90 koníků, trochu jsem to ve spleti informací popletl. Ale i tak, 60 koní z 1200 motoru je víc než slušný.

Taky je tu potíž, jestli se měří na výstupu z motoru na stolici nebo výkon na zadních kolech...
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)

Uživatelský avatar
Želvák Bob
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1931
Registrován: 14 zář 2003
Bydliště: Brno - centrum

Příspěvek od Želvák Bob »

:lol: Pánové - teď byla jedna k mání na www.autoscout.de za asi 140.000,- kaček. Kastle nic moc, motor 1300ccm a psali že má 60PS.
Kdo do toho půjdete??? :lol:
Bob

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

šup nahoru....
poupravil jsem velikost obrázků a tady ještě další:
jedna z prvních Formal Vau: Porsche Formcar:
Obrázek
Várka formulek přopravená k předání závodníkům:
Obrázek
Továrna samozřejmě adeptům na závodění dodala k formuli i ponorku valníčka (to by byla soupravička....)
Obrázek

to automatický zmenšování těm černobílejm fotkám dává zabrat....
http://www.flat4.org/galerie/albums/use ... %20bus.jpg
http://www.flat4.org/galerie/albums/use ... 08/FV2.jpg
http://www.flat4.org/galerie/albums/use ... 08/FV3.jpg

Uživatelský avatar
Žanek
vrchní logistik a pokročilý sysel
Příspěvky: 2934
Registrován: 31 kvě 2004
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Žanek »

nádhera
:shock:
(o\_!_/o) - jezdím Hektorem
NO CHROM......NO PROBLEM

Návštěvník

Formula Vee

Příspěvek od Návštěvník »

Formula Vee je v skutocnosti velmi ziva.Tu,v Australii je velmi popularna
a zhodou okolnosti som v tom namoceny.
Velmi strucne:
Do r.2002 sa jazdilo na 1200 motory,ktore dosahovali 40-43 koni na kolesach.Konstrukcie tychto aut boli rozne,velmi stare a vacsinou postavene amatersky.Po 2002 Asociacia konecne pochopila,ze sa musia
predpisy upravit,hlavne pre dostupnost nahradnych dielov na 1200,ktore uz v podstata nikto nevyraba.Tak sa povolil motor 1600 twinport,disky v predu / v zadu a rozvor sa zvacsil o 100 mm.Iba dve firmy tu stavaju
tieto vozidla,jedna / Jacer / nestaci vyrabat,a ta druha nema velmi kompetitivne auto,tak to hlavne predava do USA,pretoze amici maju svoje limitacie.1600 ma na kolesach cez 60 koni,dosahuje cez 200 km,je to" good fun"
Pokial mate zaujem,mozem podat viac informacii

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Formula Vee

Příspěvek od john »

Zabudol som sa prihlasit
Anonymus

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

Chlape nepýtaj sa ale piš a fo?. Aké sú upravy motora prevodovka atď :?:

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

formula Vee

Příspěvek od john »

SO , upravy motoru su vcelku nepovolne.KOMPLET MOTOR JE ZOSADENY V PRITOMNOSTI " SEALERA" ktory skontroluje kazdu suciastku,ako ju montujes.Zmeria vahu 1 ojnice a 1 piestu,zmeria " deck height",obsah spalovacej komory na hlavach,vacka je zapecatena od dodavatela,a akonahle je motor vcelku,zapecati ho.Prevodovka detto.Sacie hrdla sa mozu znizit o 25 mm,kanaly sa nesmu portovat.Pod standardny karburator sa vsadi "restrictor" ktory ma 29.0mm dieru / a pecat /Takze
nejake podfuky su vylucene.Kolesa 6" x 15 nelimitovane do typu,no nie lahsie nez 5.95 kg.Pneu su kontrolovane ,doteraz Bridgestone specialne pre Vee,od tohoto roku sa to meni na American Racer.Brzdy disky dookola,Originalne calipers,alebo aftermarket,nepresahujuci vahu originalneho.Kopa inych veci,najlepsie je download Predpisy z CAMS Formula Vee Association / Australia/

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

formula Vee

Příspěvek od john »

Obrázek
Toto je vyssie spomenuty Jacer

Uživatelský avatar
SO 545
vw pozitiv
Příspěvky: 4893
Registrován: 27 říj 2004
Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SO 545 »

A nejaké foto.Nebude. :(

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

formulaVee

Příspěvek od john »

toto je Stinger
Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Želvák Bob
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1931
Registrován: 14 zář 2003
Bydliště: Brno - centrum

Příspěvek od Želvák Bob »

:cry: ... SAKRA!!! Proč se to nejezdí i u nás :cry:
Do toho bych šel! :cry:

Uživatelský avatar
john
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 3707
Registrován: 24 led 2005
Bydliště: Sydney Australia

Příspěvek od john »

A proc ne?
Je to len na Vas.

Uživatelský avatar
yahoďák
atrakce fóra flat4.org
Příspěvky: 8945
Registrován: 03 zář 2003
Bydliště: východně od stověžaté

Příspěvek od yahoďák »

Paráda, takže Formel Vau/Formel Vee žije dál a dokonce máme v centru dění "svého" člověka...
Tak jen houš?, John, co takhle reportáže ze závodů?
S tím závoděním u nás je to na pendrek....byla tu snaha jezdit autocross s upravenými brouky, ze začátku to šlapalo, ale nyní pro malý počet zájemců (kteří jsou ochotni do toho sypat prachy) jezdí brouci s ostatními "plechovkami".
Závody na okruzívj jsou u nás limitovány tím, že máme sice na naši malou zemi dva super autodromy, ale tamní pořadatelé to mají jako zlatý důl a nájem okruhu si můžou dovolit leda němci na blbnutí, nebo někdo se silným sponzorem za zády....

Odpovědět