Snížení superbrouka 1302,1303
- Pavel Kubín
- Pan Vierloch
- Příspěvky: 129
- Registrován: 29 srp 2003
Snížení superbrouka 1302,1303
Majitelé typů 1302 nebo 1303 (zkrátka superbrouků), jakým způsobem jste řešili snížení přední (McPherson) nápravy?
Protože do této akce nechci investovat majlant, zajímaly by mě hlavně zkušenosti s KRATŠÍMI PRUŽINAMI. Dají se koupit cca o 5 cm kratší, jde to taky normálně o stejný kousek uříznout, jako to obvykle dělávají tuneři škodovek... Mimochodem, znám jednoho člobrdu, co v kufru své obvzláště brutální škůdky vozí za účelem snížení pytel s pískem, ale to není ta cesta, kterou bych se rád vydal.
Uvítám každou zkušenost či radu, a? už pozitivní nebo negativní.
Protože do této akce nechci investovat majlant, zajímaly by mě hlavně zkušenosti s KRATŠÍMI PRUŽINAMI. Dají se koupit cca o 5 cm kratší, jde to taky normálně o stejný kousek uříznout, jako to obvykle dělávají tuneři škodovek... Mimochodem, znám jednoho člobrdu, co v kufru své obvzláště brutální škůdky vozí za účelem snížení pytel s pískem, ale to není ta cesta, kterou bych se rád vydal.
Uvítám každou zkušenost či radu, a? už pozitivní nebo negativní.
Re: Snížení superbrouka
Pavle, rezat bych nedoporucoval, ono to sice pekne vypada, ale pruzina se pak chova, jako by byla z betonu...Prijdes o jeji pruznost.
Sice bys mohl uriznou jeden zavit, ktery stejne neni pouzivany,ale snizeni by bylo nepatrne.
Domnivam se, ze pro tebe bude lepsi koupit sportovni pruziny Snizeni je pak 40-45mm, Adip to nabizi cenu nevim,ale az se ji dozvis, tak dej vedet. Treba to pres ebay koupime levneji 8)
Sice bys mohl uriznou jeden zavit, ktery stejne neni pouzivany,ale snizeni by bylo nepatrne.
Domnivam se, ze pro tebe bude lepsi koupit sportovni pruziny Snizeni je pak 40-45mm, Adip to nabizi cenu nevim,ale az se ji dozvis, tak dej vedet. Treba to pres ebay koupime levneji 8)
- Pavel Kubín
- Pan Vierloch
- Příspěvky: 129
- Registrován: 29 srp 2003
Predtym,nez zacnem popisovat postup prac pri znizovani McPherson napravy,musim Vas poziadat o prepacenie pouzivania niektorych anglickych vyrazov,pretoze v Slovencine,alebo Cestine urcite terminy nepoznam.
Miestami sa budem odvolavat na dielenske prirucky,ktore urcite vsetci mate ako v Cestine,Nemcine alebo v Anglictine.Fotograficke podlozenie postupu bude menej kvalitne nez vysoky standard fora , v pripade nejasnosti dotazy budu vitane.
Predtym nez zacneme znizovanie,musime si urobit v hlave jasno :
a. Preco znizit?
b. O kolko znizit?
c. Kolko si mozem urobit sam?
d. Co ma bude stat cely spas?
e. Stoji to zato?
Po vyhodnoteni tychto otazok sa rozhodneme,ze znizenie sa BUDE konat.
Tu su dalsie dve moznosti :
a. Znizenie “ekonomicke “,kde sa pouziju casti existujucej napravy , max.znizenie 50.0 mm ,doporucene 40.0 mm
b. Znizenie “radikalne” o 100.0mm, kde sa vela veci musi vymenit a upravit .
Ekonomicka verzia :
Po priprave auta ( ocistenia podbehov,odstranenia bordelu z kufra ,povolenia srubov na
kolesach atd.),posadime auto na dielenske stojany ( spalky,tehly ?????)a odstranime kolesa.
Aplikacia penetracneho roztoku na spodny spoj tehlice a strut je dobry zaciatok.V tomto pripade nemam nic proti WD-40.
Blatnik je odstraneny pre lepsiu viditelnost.
Dalej odstranime poistku drziacu brzdovu hadicku a odklopime ju.
Vytiahneme nahon tachometra.Odohneme 3 zaklepavacie podlozky a povolime 3 sruby drziace “strut ”(trubka,v ktorej sedi tlmic 70-73), 2 sruby (74 - )Z vnutornej strany (z kufra) povolime 3 matky drziace horny uchyt tlmica.
Podlozime disk alebo tehlicu,aby nespadla pri odstraneni matic vrchneho uchytu.Ked je “strut”na vrchu volny,vyklopime celu vec von.
Podrobny navod je v dielenskej prirucke
Oddelenie “strut” od tehlice je kontrolovane stupnom zahrdzavenia.Za normalnych okolnosti sa strut holder uvolni z tehlice pomocou gumovej palicky,Ak to nepracuje,pomoz si ako mozes, t.j. pouzi dostupne prostriedky.Ak to neide ani tak,nezostava nic ineho ako odpojenie brzdovej trubky z brzdica a capu riadiacej tyce a cele “assembly “ sa vyberie von
Posledny rezort je pouzitie FBH / fuckin’big hammer / a vyrazime strut z tehlice./Nedoporucuje sa /
Rozobranie “strut assembly “ je dalsi krok.ABSOLUTNA nutnost je pouzit “spring compressor” ktorym stiahneme pruzinu tak aby uvolnila vrchny uchyt.
Odsrubujeme maticu na konci tlmica a cely vrchny uchyt odstranime.Pri odstranovani vrchneho uchytu je dobre poznamenat poradie jednotlivych casti ,aby pri skladani prisli na to iste miesto.Na konci “strut “je dalsia “matica”alebo vicko,ktore drzi tlmic v trubici.Po odsrubovani matice vytiahneme tlmic z trubice.Je tam mensie mnozstvo oleja,ktory vylejeme .
Zmeriame polohu spodneho drzaku pruziny.
Spodny drzak pruziny je navareny k trubke po celom obvode.Flexou / malou a s tenkym 1.0 mm kotucom / obrezeme drzak pruziny po celom obvode,asi 3.0 mm od spodu krcku.Snazime sa neprerezat trubku.Ak sa nam stane,ze ju prerezeme,musi sa po uvolneni drzaku pruziny znovu zvarit.
Spodny drzak pruziny oddeleny od strut.
Odstranenie hrdze a farby pred privarenim drzaka pruziny.
Nameriame novu polohu drzaku a privarime ho / po celom obvode /.Po tomto ukone je dobre strut ocistit,opieskovat a nastriekat .
Dalej mozeme pokracovat v skladani .
Vsadime tlmic do drzaku, dolejeme olej / asi 100-150 ml / a uzavreme vicko na doraz.
Zase zkomprimujeme pruziny vsadime ich na spodny drzak,nasadime vrchny kryt tlmica.
Na plastikovom kryte hornej casti tlmica je gumovy “buffer”,ktory je dobre vymenit za golfacky,pretoze je viac vhodny na skratenie ako original. Tento buffer skratime o tolko,o kolko sme znizili spodny drzak pruziny.Vycistene a namazane vrchne lozisko namontujeme na tlmic.Odstranime “spring compressor “.Teraz mozeme cely strut vmontovat naspat.Vid dielenska prirucka.Samozrejme pouzijeme NOVE zaklepavacie podlozky a NOVE / “nylock” /samoistiace matky. Utiahneme vsetky srubovane spoje predpisanym momentom.Pre tri spodne sruby je moment 4 mkg , pre tri vrchne matice 2 mkg a pre 74 – dve sruby na spodku 8.5 mkg.Po konecnom zmontovani napravy nechame nastavit geometriu.. / NUTNE /
Fotografie ukoncenia procesu nemam,lebo robim radikalne znizenie.
Radikalne znizenie t.j. znizenie do 100.0mm vyzaduje odstranenie spodneho drzaku pruziny,vovarenie ozavitovanej trubky a celkove skratenie o 100.0mm.Modifikovany vrchny uchyt,najlepsie excentricky je nutny.Pruzina je “custom “ podla potreby a pouzitia. Kratsi tlmic je nutny.Toto znizenie nie je doporucene na auta pouzivane denne,
Porovnanie originalnej pruziny s novou.
Poznamka : pruziny skratene zrezanim,alebo stlacenim za tepla su absolutne nevhodne.
Farebne oznacenie originalnych pruzin udava ich toleranciu. Na obrazku vidite dve cervene znacky na originalnej pruzine. Mozu to byt 1 ; 2 ; alebo 3 .Dolezite je ,aby obidve pruziny mali rovnaku znacku.
Originalny tlmic a novy tlmic.
Originalny strut a upraveny
Novy excenticky “thrust bearing “ / vrchny uchyt /
Tu su casti napravy na znizemie o 100.0mm
Vrchny excentricky “thrust bearing “ s castou “strut brace “
Zosilenie karoserie vo forme “zheftovania “ vsetkych spojov je silne doporucene.
“strut brace “, rozvorka medzi vrchmi tlmicov je tiez silne doporucena.
Nastavenie geometrie je znacne obtiazne,az nemozne bez dalsich komplikovanych uprav.
Ak niekto chce ist touto cestou,mozem dodat navod.
Miestami sa budem odvolavat na dielenske prirucky,ktore urcite vsetci mate ako v Cestine,Nemcine alebo v Anglictine.Fotograficke podlozenie postupu bude menej kvalitne nez vysoky standard fora , v pripade nejasnosti dotazy budu vitane.
Predtym nez zacneme znizovanie,musime si urobit v hlave jasno :
a. Preco znizit?
b. O kolko znizit?
c. Kolko si mozem urobit sam?
d. Co ma bude stat cely spas?
e. Stoji to zato?
Po vyhodnoteni tychto otazok sa rozhodneme,ze znizenie sa BUDE konat.
Tu su dalsie dve moznosti :
a. Znizenie “ekonomicke “,kde sa pouziju casti existujucej napravy , max.znizenie 50.0 mm ,doporucene 40.0 mm
b. Znizenie “radikalne” o 100.0mm, kde sa vela veci musi vymenit a upravit .
Ekonomicka verzia :
Po priprave auta ( ocistenia podbehov,odstranenia bordelu z kufra ,povolenia srubov na
kolesach atd.),posadime auto na dielenske stojany ( spalky,tehly ?????)a odstranime kolesa.
Aplikacia penetracneho roztoku na spodny spoj tehlice a strut je dobry zaciatok.V tomto pripade nemam nic proti WD-40.
Blatnik je odstraneny pre lepsiu viditelnost.
Dalej odstranime poistku drziacu brzdovu hadicku a odklopime ju.
Vytiahneme nahon tachometra.Odohneme 3 zaklepavacie podlozky a povolime 3 sruby drziace “strut ”(trubka,v ktorej sedi tlmic 70-73), 2 sruby (74 - )Z vnutornej strany (z kufra) povolime 3 matky drziace horny uchyt tlmica.
Podlozime disk alebo tehlicu,aby nespadla pri odstraneni matic vrchneho uchytu.Ked je “strut”na vrchu volny,vyklopime celu vec von.
Podrobny navod je v dielenskej prirucke
Oddelenie “strut” od tehlice je kontrolovane stupnom zahrdzavenia.Za normalnych okolnosti sa strut holder uvolni z tehlice pomocou gumovej palicky,Ak to nepracuje,pomoz si ako mozes, t.j. pouzi dostupne prostriedky.Ak to neide ani tak,nezostava nic ineho ako odpojenie brzdovej trubky z brzdica a capu riadiacej tyce a cele “assembly “ sa vyberie von
Posledny rezort je pouzitie FBH / fuckin’big hammer / a vyrazime strut z tehlice./Nedoporucuje sa /
Rozobranie “strut assembly “ je dalsi krok.ABSOLUTNA nutnost je pouzit “spring compressor” ktorym stiahneme pruzinu tak aby uvolnila vrchny uchyt.
Odsrubujeme maticu na konci tlmica a cely vrchny uchyt odstranime.Pri odstranovani vrchneho uchytu je dobre poznamenat poradie jednotlivych casti ,aby pri skladani prisli na to iste miesto.Na konci “strut “je dalsia “matica”alebo vicko,ktore drzi tlmic v trubici.Po odsrubovani matice vytiahneme tlmic z trubice.Je tam mensie mnozstvo oleja,ktory vylejeme .
Zmeriame polohu spodneho drzaku pruziny.
Spodny drzak pruziny je navareny k trubke po celom obvode.Flexou / malou a s tenkym 1.0 mm kotucom / obrezeme drzak pruziny po celom obvode,asi 3.0 mm od spodu krcku.Snazime sa neprerezat trubku.Ak sa nam stane,ze ju prerezeme,musi sa po uvolneni drzaku pruziny znovu zvarit.
Spodny drzak pruziny oddeleny od strut.
Odstranenie hrdze a farby pred privarenim drzaka pruziny.
Nameriame novu polohu drzaku a privarime ho / po celom obvode /.Po tomto ukone je dobre strut ocistit,opieskovat a nastriekat .
Dalej mozeme pokracovat v skladani .
Vsadime tlmic do drzaku, dolejeme olej / asi 100-150 ml / a uzavreme vicko na doraz.
Zase zkomprimujeme pruziny vsadime ich na spodny drzak,nasadime vrchny kryt tlmica.
Na plastikovom kryte hornej casti tlmica je gumovy “buffer”,ktory je dobre vymenit za golfacky,pretoze je viac vhodny na skratenie ako original. Tento buffer skratime o tolko,o kolko sme znizili spodny drzak pruziny.Vycistene a namazane vrchne lozisko namontujeme na tlmic.Odstranime “spring compressor “.Teraz mozeme cely strut vmontovat naspat.Vid dielenska prirucka.Samozrejme pouzijeme NOVE zaklepavacie podlozky a NOVE / “nylock” /samoistiace matky. Utiahneme vsetky srubovane spoje predpisanym momentom.Pre tri spodne sruby je moment 4 mkg , pre tri vrchne matice 2 mkg a pre 74 – dve sruby na spodku 8.5 mkg.Po konecnom zmontovani napravy nechame nastavit geometriu.. / NUTNE /
Fotografie ukoncenia procesu nemam,lebo robim radikalne znizenie.
Radikalne znizenie t.j. znizenie do 100.0mm vyzaduje odstranenie spodneho drzaku pruziny,vovarenie ozavitovanej trubky a celkove skratenie o 100.0mm.Modifikovany vrchny uchyt,najlepsie excentricky je nutny.Pruzina je “custom “ podla potreby a pouzitia. Kratsi tlmic je nutny.Toto znizenie nie je doporucene na auta pouzivane denne,
Porovnanie originalnej pruziny s novou.
Poznamka : pruziny skratene zrezanim,alebo stlacenim za tepla su absolutne nevhodne.
Farebne oznacenie originalnych pruzin udava ich toleranciu. Na obrazku vidite dve cervene znacky na originalnej pruzine. Mozu to byt 1 ; 2 ; alebo 3 .Dolezite je ,aby obidve pruziny mali rovnaku znacku.
Originalny tlmic a novy tlmic.
Originalny strut a upraveny
Novy excenticky “thrust bearing “ / vrchny uchyt /
Tu su casti napravy na znizemie o 100.0mm
Vrchny excentricky “thrust bearing “ s castou “strut brace “
Zosilenie karoserie vo forme “zheftovania “ vsetkych spojov je silne doporucene.
“strut brace “, rozvorka medzi vrchmi tlmicov je tiez silne doporucena.
Nastavenie geometrie je znacne obtiazne,az nemozne bez dalsich komplikovanych uprav.
Ak niekto chce ist touto cestou,mozem dodat navod.
Tak s pruzinou bych asi souhlasil, ale bude mit pistnice uvnitr dost mista pro propruzeni/pohyb ... ?? ... proste aby nenarazela na "dno tlumice" pri najeti treba na hrbol/retarder a pod
Nekde se tu pise o monimu 3cm pro pohyb na obe strany ... ja to teda na svojim mam, ale vubec se mi to nelibi ... v zime jde min o 2cm nahoru ... ale je fakt ze jsem to snizil o 6cm dolu po poskladani ... geometrie se sice dohnala, jsem presne v toleranci, ale pohodli je o dost nizsi
Nekde se tu pise o monimu 3cm pro pohyb na obe strany ... ja to teda na svojim mam, ale vubec se mi to nelibi ... v zime jde min o 2cm nahoru ... ale je fakt ze jsem to snizil o 6cm dolu po poskladani ... geometrie se sice dohnala, jsem presne v toleranci, ale pohodli je o dost nizsi
tím, že jsem posunul spodní uložení pružiny o 45 mm dolů a zachoval jsem standartní pružinu, tak se tím pádem celé složení, tj. samotná trubka, která tvoří McPherson, spodní kluzák tlumiče, který je v té trubce a celý náboj kola posune o 45 mm směrem nahoru. Tzn., že spodní uložení pružiny se vrátí na původní vdálenost od horního uložení (neboli délka standartní pružiny). Jediné, co se tedy zásadně změní je, že pístnice tlumiče bude v klidové poloze zasunutá o 45 mm více, než před úpravou. A otázka tedy zní, jestli těch 45 mm bude mít vliv na špatnou funkci tlumiče, t.j. například narážení pístnice o dno pouzdra tlumiče??? Líp už to asi vysvětlit nedovedu.
Czerte, vzdalenost mezi miskami jsi samozrejme zmenil - vzdyt jsi tu spodni misku prevaril o 4,5 cm niz. Tim padem musis o tuto vzdalenost zkratit gumovy doraz (a idealne ho nahradit nejakym tuzsim gumovym materialem, protoze z puvodniho dorazu odriznes podstatnou cast - a ten zbytek, co zustal na tlumici, pak vic trpi. Jinak tlumic lze nechat seriovy - funkcni delky pro propruzeni jsou +/- v toleranci.
Bug 1966 crossover PastellWeiss L90D
Duc 1999 SS caferacer SchwarzMatt
Duc 1999 SS caferacer SchwarzMatt
Koukej, s tim seriovym tlumicem to fakt normalne funguje. Vzdalenost mezi miskami se zmeni v nezatizenem stavu, pri zatizeni zustava vzdalenost misek stejna (v tu chvili je dana delkou zatizene pruziny, na kterou prevareni misky nema vliv). Jak jsi spravne psal vyse, meni se nulova poloha pistnice - bude o 4,5cm nize. Vzhledem k tomu, ze tuhost pruziny zustala stejna, tlumic muze zustat take stejny, i kdyz ted bude fungovat v rezimu stlacenem o 4,5cm, coz mu mozna zkrati zivotnost, ale provozovat to jde v pohode, protoze vychylka o 3cm nahoru i dolu je k dispozici bohate.czert píše:žaňku,mylsim, že máš taky velmi mnoho znalostí a zkušeností. Bude to s tim seriovzm tlumičem fungovat? A nejsem teda uplně blbej, když tvrdim, že se vzdálenost mezi miskami nezmění?
Jiny (tuzsi) tlumic by byl potreba v pripade, ze bys daval sportovni pruziny.
Pokud bys chtel, aby seriovy tlumic pracoval v uplne stejnem rezimu jako pri nesnizenem podvozku, musel bys pistnici tlumice zkratit o tech 4,5cm - tim bys docilil puvodni nulove polohy pistnice.
Bug 1966 crossover PastellWeiss L90D
Duc 1999 SS caferacer SchwarzMatt
Duc 1999 SS caferacer SchwarzMatt