Startér , repase - fotonávod
Startér , repase - fotonávod
V poslednej dobe sa dost hovori o problemoch startovania,kde samotny starter moze byt hlavny zdroj problemov.
Skusim popisat rychlu diagnostiku problemu a nie tak rychlu opravu,pokial sa chcete tejto cinnosti prepozicat.
Tu je pohlad na kontakty ,ktore su :
A privod od spinacej skrinky, B a C su spinacie kontakty, startera..Na B terminal je privedeny hruby kabel od baterie..Pri privedeni napatia na A electromagnet zopne kontakty B a C a zaroven vysunie pastorek tak,aby ozubene koleso pastorku zapadlo do ozubenia na zotrvacniku..
Pri probleme startera mozeme vylucit chybny elektromagnet,respektivne poruchy v spinaci elektromagnetu tak,ze kusom vodica spojime kontakt B s kontaktom A.Ak elektromagnet cvakne,to znamena,ze je OK.Ak sa pri tomto teste starter neroztoci,to nas posunie k dalsiemu testu na vylucenie chyby spinaca,alebo samotneho motora startera.
Teraz pouzijeme kabel velkeho priemeru,ale aj srubovak,alebo kombinacky sa daju pouzit zrovna tak.Prepojime kontakt B a C..Ak sa starter roztoci,chyba je v kontaktoch spinaca ( elektromagnetu).Ak sa neroztoci,bude to bud v uhlikoch ,komutatore alebo vo vinuti.Najcastejsie je to kombinacia uhliky / komutator.
PRI TYCHTO TESTOCH JE NUTNE MAT ZARADENY NEUTRAL A KOLESA ZAKLINOVANE.
Ak sme zdiagnostikovali chybu v samotnom starteri,postup pri oprave je nasledovny :
Po odpojeni baterie vymontujeme starter z auta.Po dokladnom vycisteni pristupime k rozobratiu.Najprv odsrubujeme dva M4 sruby drziace kryt zadneho loziska a vyberieme axialne podlozky.(nestratit )
Potom vysrubujeme srub drziaci vysuvaciu vidlicu.
Potom vysrubujeme dva dlhe sruby,ktore drzia armaturu pohromade.
Medzi nosicom uhlikov a komutatorom su dve podlozky.Kovova a fibrova.
Teraz mozeme odstranit predny drzak startera a vytiahnut rotor.
Pri inspekcii komutatora vidime nerovnomerne opotrebovane lamely komutatora a medzery medzi lamelami naplnene oterom z uhlikov a vsetkym moznym.
V tomto pripade je potrebne zrovnat povrch lamiel.
Tento ukon sa urobi na sustruhu.
Po upraveni povrchu je potrebne precistenie drazok medzi jednotlivymi lamelami,zlomeny platok pily na zelezo je celkom vhodny.Pomocou platku odstranime otrepky po sustruzeni tak,aby dielektrikum medzi lamelami bolo jasne viditelne.
Potom uhladime povch komutatora jemnym brusnym papierom.
Dalsi krok je vymena uhlikov.Jeden uhlik je naletovany k armature vinutia,druhy k nosicu uhlikov.Naletujeme nove uhliky a mozeme starter zlozit.Postup je opak rozobrania.Pozor na axialne podlozky,musia byt zmontovane tak,ako boli demontovane.
Rozdiel medzi starym a novym uhlikom.
Otestovanie funkcie startera nie je mozne bez spatneho namontovania do auta,pretoze rotor nema vedenie na strane pastorku.
V pripade chybnych spinacich kontaktov musime odmontovat a odletovat drzak kontaktov,vymenit kontakty a spatne priletovat kontakt A.
Dakujem Yahodakovi za pomoc s fotografiami.
Skusim popisat rychlu diagnostiku problemu a nie tak rychlu opravu,pokial sa chcete tejto cinnosti prepozicat.
Tu je pohlad na kontakty ,ktore su :
A privod od spinacej skrinky, B a C su spinacie kontakty, startera..Na B terminal je privedeny hruby kabel od baterie..Pri privedeni napatia na A electromagnet zopne kontakty B a C a zaroven vysunie pastorek tak,aby ozubene koleso pastorku zapadlo do ozubenia na zotrvacniku..
Pri probleme startera mozeme vylucit chybny elektromagnet,respektivne poruchy v spinaci elektromagnetu tak,ze kusom vodica spojime kontakt B s kontaktom A.Ak elektromagnet cvakne,to znamena,ze je OK.Ak sa pri tomto teste starter neroztoci,to nas posunie k dalsiemu testu na vylucenie chyby spinaca,alebo samotneho motora startera.
Teraz pouzijeme kabel velkeho priemeru,ale aj srubovak,alebo kombinacky sa daju pouzit zrovna tak.Prepojime kontakt B a C..Ak sa starter roztoci,chyba je v kontaktoch spinaca ( elektromagnetu).Ak sa neroztoci,bude to bud v uhlikoch ,komutatore alebo vo vinuti.Najcastejsie je to kombinacia uhliky / komutator.
PRI TYCHTO TESTOCH JE NUTNE MAT ZARADENY NEUTRAL A KOLESA ZAKLINOVANE.
Ak sme zdiagnostikovali chybu v samotnom starteri,postup pri oprave je nasledovny :
Po odpojeni baterie vymontujeme starter z auta.Po dokladnom vycisteni pristupime k rozobratiu.Najprv odsrubujeme dva M4 sruby drziace kryt zadneho loziska a vyberieme axialne podlozky.(nestratit )
Potom vysrubujeme srub drziaci vysuvaciu vidlicu.
Potom vysrubujeme dva dlhe sruby,ktore drzia armaturu pohromade.
Medzi nosicom uhlikov a komutatorom su dve podlozky.Kovova a fibrova.
Teraz mozeme odstranit predny drzak startera a vytiahnut rotor.
Pri inspekcii komutatora vidime nerovnomerne opotrebovane lamely komutatora a medzery medzi lamelami naplnene oterom z uhlikov a vsetkym moznym.
V tomto pripade je potrebne zrovnat povrch lamiel.
Tento ukon sa urobi na sustruhu.
Po upraveni povrchu je potrebne precistenie drazok medzi jednotlivymi lamelami,zlomeny platok pily na zelezo je celkom vhodny.Pomocou platku odstranime otrepky po sustruzeni tak,aby dielektrikum medzi lamelami bolo jasne viditelne.
Potom uhladime povch komutatora jemnym brusnym papierom.
Dalsi krok je vymena uhlikov.Jeden uhlik je naletovany k armature vinutia,druhy k nosicu uhlikov.Naletujeme nove uhliky a mozeme starter zlozit.Postup je opak rozobrania.Pozor na axialne podlozky,musia byt zmontovane tak,ako boli demontovane.
Rozdiel medzi starym a novym uhlikom.
Otestovanie funkcie startera nie je mozne bez spatneho namontovania do auta,pretoze rotor nema vedenie na strane pastorku.
V pripade chybnych spinacich kontaktov musime odmontovat a odletovat drzak kontaktov,vymenit kontakty a spatne priletovat kontakt A.
Dakujem Yahodakovi za pomoc s fotografiami.
Naposledy upravil(a) john dne 25 zář 2005, celkem upraveno 1 x.
to vlevo je běžnej broučí 12V startér, kde je hřídel vedena bronzovým pouzdrem v těle převodovky a to vpravo je, řekl bych, startér "samonosný", který se používal v Automatech. Automatový startér zafunguje kdekoliv, třeba při instalaci 12V motoru do 6V převodovky (není nutné měnit to pouzdro).
"Mně se nesmí nikdo divit." (Pětišroub, 2016)
fever.pitch píše:motor 15 seriovka Ale až budu dělat ňáky hovado motor, určitě si vzpomenu na silnější startér
Díky za odpovědi
Mirek
z felicie 1.3 MPi 8)
dragbug.com team
- SO 545
- vw pozitiv
- Příspěvky: 4893
- Registrován: 27 říj 2004
- Bydliště: vych.slovensko-Sobrance
- Kontaktovat uživatele:
Bude rýchlejšie toči? motorom či štartova? to záleži na motore.
Tie štartéry su sprevodované používaju ich aj ultraľahkých lietadlách.
Malá hmotnos?=slušný výkon.
Tie štartéry su sprevodované používaju ich aj ultraľahkých lietadlách.
Malá hmotnos?=slušný výkon.
SYSTEM CONTROL
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
http://www.vwolkers.com" onclick="window.open(this.href);return false; Mrtvy muž
Sesto Ty sa jedneho dna upieskujes k smrti...
Ak chces rozobrat solenoid,musis odstranit matice z kontaktov.Potom odletujes pripojenie vinutia na koncovku a stiahnes spinac zo solenoidu.
Ak chces rozobrat solenoid,musis odstranit matice z kontaktov.Potom odletujes pripojenie vinutia na koncovku a stiahnes spinac zo solenoidu.
Naposledy upravil(a) john dne 28 led 2007, celkem upraveno 1 x.
- Sesto
- stálý inventář fóra flat4
- Příspěvky: 1712
- Registrován: 09 čer 2003
- Bydliště: Pressburg
- Kontaktovat uživatele:
Mam skatulu s vecami co ide do piesku a bude sa to potom stiekat.Tak preco si to neprichystat ked to moze ist potom jednym fukom?john píše:Sesto Ty sa jedneho dna upieskujes k smrti...
Ak chces rozobrat solenoid,musis odstranit matice z kontaktov.Potom odletujes pripijenie vinutia na koncovku a stiahnes spinac zo solenoidu.
Matky ako vydis su dole.Kontakty som skusal odsat od cinu ale stale to drzalo ako sproste.
Treba iba viac tahat?Alebo ako?
Tak ako mozem to aj kefou obrusit a potom natret.Ale to bude az ta druha varianta ked to nepojde rozobrat.A hlavne nechcem znicit tu umelohmotnu krytku.
- Krystof
- Vrátný Hřejivého archivu
- Příspěvky: 1065
- Registrován: 09 pro 2004
- Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy
Tak problém so štartérom došiel aj ku mne.
Mám jednu otázku.
Pastorok sa pri štartovaní vysunie, ale nie natoľko, aby kontakty spínača dostatočne pritlačil. Je tam veľký prechodový odpor, a kontakty sú po pár pokusoch opálené.
Otázka teraz je:
1. Môže byť unavený elektromagnet vysúvania pastorku natoľko, že nevládze vysunúť pastorok úplne (aj keď spojenie "unavený elektromagnet" mi veľmi nejde dokopy)? Má v tom prípade zmysel sa v tom hrabať?
2. alebo môže byť chyba niekde inde? Štartér som rozobral a vyčistil. Mám pocit, že sa pastorok vysúva vcelku ľahko.
Rozmýšľal som aj nad chybou v elektrike, ale ani po prepojení + priamo z baterky a kontaktu elektromagnetu sa to nespráva ináč. Túto možnosť som teda vylúčil.
A ešte jedna otázka - ten štartér z Feldy pasuje bez úpravy? (mám štartér s priemerom hriadeľa cca 10mm a s počtom zubov 9.)
Prodím o radu, zajtra som sa chcel vybrať do vašich krajov...
Mám jednu otázku.
Pastorok sa pri štartovaní vysunie, ale nie natoľko, aby kontakty spínača dostatočne pritlačil. Je tam veľký prechodový odpor, a kontakty sú po pár pokusoch opálené.
Otázka teraz je:
1. Môže byť unavený elektromagnet vysúvania pastorku natoľko, že nevládze vysunúť pastorok úplne (aj keď spojenie "unavený elektromagnet" mi veľmi nejde dokopy)? Má v tom prípade zmysel sa v tom hrabať?
2. alebo môže byť chyba niekde inde? Štartér som rozobral a vyčistil. Mám pocit, že sa pastorok vysúva vcelku ľahko.
Rozmýšľal som aj nad chybou v elektrike, ale ani po prepojení + priamo z baterky a kontaktu elektromagnetu sa to nespráva ináč. Túto možnosť som teda vylúčil.
A ešte jedna otázka - ten štartér z Feldy pasuje bez úpravy? (mám štartér s priemerom hriadeľa cca 10mm a s počtom zubov 9.)
Prodím o radu, zajtra som sa chcel vybrať do vašich krajov...
Tu je viac moznych kombinacii.
1. elektromagnet - vymenit.
2.mechanicka zabrana volneho posuvu vysuvania pastorka - vycistit,upravit.
3. vola medzi pastorkom a hriadelou moc velka - vymenit.
4. opalene kontakty spinaca, ani pri plnom pohybe kotvy nedojde ku kontaktu. Vymenit kontakty / cely solenoid.
Toto su zakladne veci na zistenie, potom je este dalsich par veci,ktore mozu hrat ulohu...
1. elektromagnet - vymenit.
2.mechanicka zabrana volneho posuvu vysuvania pastorka - vycistit,upravit.
3. vola medzi pastorkom a hriadelou moc velka - vymenit.
4. opalene kontakty spinaca, ani pri plnom pohybe kotvy nedojde ku kontaktu. Vymenit kontakty / cely solenoid.
Toto su zakladne veci na zistenie, potom je este dalsich par veci,ktore mozu hrat ulohu...
- Krystof
- Vrátný Hřejivého archivu
- Příspěvky: 1065
- Registrován: 09 pro 2004
- Bydliště: Prešov / Tatranská Lomnica - ako kedy
Tak po nočnej akcii sme o trochu múdrejší.
Nedostatočné vysunutie pastorka nakoniec spôsobovala vidlica, ktorá bola na jednej strane vyskočená z vodiaceho krúžku (bolo ju treba trochu stlačiť dokopy, časom už mala dosť veľkú vôľu). Elektromagnet má silu dostatočnú. Takže tento problém sme odstránili.
Po zložení nastal problém druhý - samotný motor štartéra je v skrate. Takže zrejme som niečo zle poskladal. Tak ideme na to.
Opakujem môj dotaz na štartér z Felicie. Aj keď viem, že je to barbarský čin, ale malo by to dve výhody - 1. momentálne nemám dosť času na hranie sa so štartérom a 2. dosť ma hnevá nemožnosť odskúšať štartér mimo prevodovky (po piatom raze v priebehu večera ho už odmontujem aj poslepiačky...).
Nedostatočné vysunutie pastorka nakoniec spôsobovala vidlica, ktorá bola na jednej strane vyskočená z vodiaceho krúžku (bolo ju treba trochu stlačiť dokopy, časom už mala dosť veľkú vôľu). Elektromagnet má silu dostatočnú. Takže tento problém sme odstránili.
Po zložení nastal problém druhý - samotný motor štartéra je v skrate. Takže zrejme som niečo zle poskladal. Tak ideme na to.
Opakujem môj dotaz na štartér z Felicie. Aj keď viem, že je to barbarský čin, ale malo by to dve výhody - 1. momentálne nemám dosť času na hranie sa so štartérom a 2. dosť ma hnevá nemožnosť odskúšať štartér mimo prevodovky (po piatom raze v priebehu večera ho už odmontujem aj poslepiačky...).