Dobíjení

často kladené otázky a návody: "Jak seřídit předstih", "Jak se dělá...", "Kde seženu..."
Odpovědět
Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1605
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Nedaleko Samby

Re: Dobíjení

Příspěvek od BUTCH bus »

No to jsem sice teď s tou kontrolkou nepobral, ale proměřím a třeba pochopím. :D
Jo a zapomněl jsem vlastně na jednu věc. Ono se může zdát, že vymejšlim zbytečnosti qůli svícení v autě, rádi a dobíjení foťáků a NB. Ale zapomněl jsem že jsem si pořídil takovou tu obyč autochladničku.
OndraS

Uživatelský avatar
VW181
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1977
Registrován: 03 úno 2004
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení

Příspěvek od VW181 »

Šíša píše:Bycg řekl, že tam má ten vypínač jako "centrál stop" na trvalé odpojení. Jinak to chápu tak že to má ovládané od spínaného plus ze spínačky. Standartně v obytňácích je to pověšené na kontrolku dobíjení - jakmile altík začne dobíjet, sepne se relé pro dobíjení kempovky
Jenže pozor! Pokud se zapojuje na kontrolku altíku, tak se zpožděním. Mohlo by se stávat, že při startování, když se altík roztočí (motor ještě ne) a začne dobíjet se připojí druhá baterie...
TJ v reálu: motor nechce chytat, ale při točení na startér začne dobíjet a připojí se vybitá kempová baterie....
AMK Klub historických vozidel Opava www.khvopava.cz

Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1605
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Nedaleko Samby

Re: Dobíjení

Příspěvek od BUTCH bus »

OK.
Zapojím to tedy tak jak jsem měl v plánu a připínat budu ručně. :D
Nebo napadá ještě někoho nějaká jiná varianta?
OndraS

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4078
Registrován: 28 srp 2006

Re: Dobíjení

Příspěvek od Šíša »

VW181 píše:
Šíša píše:Bycg řekl, že tam má ten vypínač jako "centrál stop" na trvalé odpojení. Jinak to chápu tak že to má ovládané od spínaného plus ze spínačky. Standartně v obytňácích je to pověšené na kontrolku dobíjení - jakmile altík začne dobíjet, sepne se relé pro dobíjení kempovky
Jenže pozor! Pokud se zapojuje na kontrolku altíku, tak se zpožděním. Mohlo by se stávat, že při startování, když se altík roztočí (motor ještě ne) a začne dobíjet se připojí druhá baterie...
TJ v reálu: motor nechce chytat, ale při točení na startér začne dobíjet a připojí se vybitá kempová baterie....
To by ale znamenalo, že altík začne dobíjet už od cca 300ot/min co dává startér ... a to si nejsem scela jist že už vyprodukuje tolik voltů na vodiči kontrolky, že by to seplo relé 12V.
Zatím jsem to teda neviděl a nečetl o spoždovači při zapojení relé kempovky na kontrolku dobíjení.

Perlička: jak v rozřezané zelené Westce, tak teď v tom hybridu jsem měl origo relé pro kempovou baterku. Cívka jednou stranou uzemněná a druhým koncem ke kontrolce. Toť vše. Velké staré kovové relé :wink:

Šíša
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 4078
Registrován: 28 srp 2006

Re: Dobíjení

Příspěvek od Šíša »

BUTCH bus píše:No to jsem sice teď s tou kontrolkou nepobral, ale proměřím a třeba pochopím. :D
Jo a zapomněl jsem vlastně na jednu věc. Ono se může zdát, že vymejšlim zbytečnosti qůli svícení v autě, rádi a dobíjení foťáků a NB. Ale zapomněl jsem že jsem si pořídil takovou tu obyč autochladničku.
Kontrolka na palubce je jedním koncem žárovky na trvalých 12V od baterky, druhím koncem na vývod na altíku/dynamu. Když se motor netočí tak kontrolka svítí neb těch trvalých 12V projde přez kontrolku a uzemní se někde vnitřkem altíku/dynama.
Při otáčení altíku/dynama na tom jeho vývodu pro kontrolku se objevuje napětí, v ok stavu těch 12V. A jelikož jde na kontrolku z obou stran napětí, tak nesvítí.
To že občas svítí různou intenzitou je způsobeno rozdílem napětí mezi jejíma přívodama. Tj. z baterky jde trvale 12V ale altík posílá třeba jen 5V ... na kontrolce je 7V a dle toho svítí.

A nebo je to úplně jinak :lol: ale myslím že ne. Takže cívka relé jedním koncem na vývod pro kontrolku, druhým uzemnit a mělo by to fachčit.

Uživatelský avatar
BUTCH bus
stálý inventář fóra flat4
Příspěvky: 1605
Registrován: 16 čer 2009
Bydliště: Nedaleko Samby

Re: Dobíjení

Příspěvek od BUTCH bus »

UF!
Děkuju! Teď už to bylo i pro mne!
Jen mezi to vřadím ten vypínač.
OndraS

Uživatelský avatar
Acibuk
Příspěvky: 190
Registrován: 01 pro 2008
Bydliště: Olomouc

Re: Dobíjení

Příspěvek od Acibuk »

Pánové, podobný scénář:
nastartuju
jedu - vse OK
jedu hodinu a pul...blinkry neblikaj jen se rozsviti
jedu hodinu a pul a 5 minut a zacne to hopsat jako kdyz dojde benzin - vypnu svetla a vse co je na elektrinu a zlepsi se to
jedu hodinu a pul a 10 minut - volam nekomu at me odtahne
jo a mam tam alternator...
Mám alternátor, regulátor Bosch je vedle motoru. Na alternátoru jsou dva vývody - pro silný a slabý drát (D+ a DF tuším).
Nastartoval jsem auto, nechal jsem volnoběh (moje blbost, vím) a změřil napřed jednu a pak druhou svorku proti kostře. Nic, 0,0 V.
Sundal jsem řemen, když altík roztočím rukou, naměřím mezi vývodem maximálně 0,1 V.

Měřím to blbě nebo to je v háji?

Díky

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení

Příspěvek od prak »

popisuješ to jako by šlo o dynamo
alternátor s externím relátkem má vývody čtyři
teoretický základ třeba zde http://fei1.vsb.cz/kat430/data/ae/Dynam ... rnator.pdf
D+ je vývod a DF je budící vinutí
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Acibuk
Příspěvky: 190
Registrován: 01 pro 2008
Bydliště: Olomouc

Re: Dobíjení

Příspěvek od Acibuk »

Mám tam toto:

Obrázek

Takže to bude asi dynamo..

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Dobíjení

Příspěvek od Herbie »

asi urcite dynamo :)
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Sam
vintage patolog
Příspěvky: 15178
Registrován: 24 říj 2003
Bydliště: nowhere
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení

Příspěvek od Sam »

...pak vidim problem v tom, ze:
1) Acibuk neroztocil dynamo _rukou_ na 2000-2800rpm. To jsou otacky, kdy dynamo zacina neco delat :)
2) neprovedl polarizaci
May/1955 Ovali (typ 1/13)
Aug/1950 Brezel (typ 11c)
Jan/1950 Brezel (typ 11a)
Jul/1948 Brezel (typ 11)
Jul/1965 P912

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení

Příspěvek od prak »

na volnoběh spoj D+ a DF a změř to znova proti kostře
Pokud tam pak napětí bude, je špatný relátko
pokud napětí nebude je špatný dynamo
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení

Příspěvek od prak »

S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Acibuk
Příspěvky: 190
Registrován: 01 pro 2008
Bydliště: Olomouc

Re: Dobíjení

Příspěvek od Acibuk »

Tohle jsem nyní vyzkoušel.

Dynamo se roztočilo, ale řekl bych že na míň, než na 1000 otáček a až na několikátý pokus roztáčelo se to celkem líně.

Když jsem nakopl motor, i při maximálních otáčkách jsem ani na jedné svorce proti kostře nenaměřil více než 1V.

No nic, ven, do odborných rukou.

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení

Příspěvek od prak »

je potřeba něco pustit do budícího vinutí = spoj ty dva vývody a odpoj relátko
pokud to nic neukáže a stačí na volnoběh, tak to teprve pak začni vyndavat
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Acibuk
Příspěvky: 190
Registrován: 01 pro 2008
Bydliště: Olomouc

Re: Dobíjení

Příspěvek od Acibuk »

pokud to nic neukáže a stačí na volnoběh, tak to teprve pak začni vyndavat
Pouštím to napřímo, do dvou spojených vývodů, včera jsem použil silnější dráty a roztáčelo se na cca 1000 ot, i po zastavení rukou z jakékoliv polohy.

Ať točím jak točím, na obou vývodech ukazuje prd.

Edit:
Při spojených DF a D+:
Na volnoběh 0,69V
Na plný knedl 2V

To, že DF a D+ jsou spojené s kostrou motoru je ok?

Uživatelský avatar
prak
špión 007
Příspěvky: 4675
Registrován: 19 úno 2003
Bydliště: Prak out of Prag
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení

Příspěvek od prak »

kdo říkal s kostrou? jaký silnější dráty?
v linku který jsem dával výše se nejdříve mrkni jak funguje dynamo a regulace
V jakémkoliv schématu najdeš, že k budícímu vinutí vede drát 1 mm2, slabší mají už jen kontrolky a parkovačky.
D s DF propojuješ proto, aby v budícím vinutí (DF) bylo nějaké napětí. Čím rychleji pak dynamem točíš, tím víc vygeneruje napětí do D+. Regulátor pokud je zapojen, omezuje při vyšších otáčkách napětí do DF. Pokud regulátor nezapojíš a pošleš rovnou napětí z D do DF, pak se to chová jako dynamo s permanentním magnetem na jízdním kole. Čím víc šlapeš, tím víc svítí. Nic dalšího nikam nezapojuj. Pokud při spojení D a DF není mezi kostrou a D vůbec nic (nebo málo), pak je dynamo v řiti
S broukem v hlavě - Prak von VW Brouk klub Prag a 17. předseda Jeď rychlejc.

Uživatelský avatar
Herbie
zlej moderátor
Příspěvky: 13943
Registrován: 18 led 2003
Bydliště: Praha

Re: Dobíjení

Příspěvek od Herbie »

on si z nas dela normalne prdel, protoze to uz jinak neni mozny :lol:
... a vůbec !

Uživatelský avatar
Acibuk
Příspěvky: 190
Registrován: 01 pro 2008
Bydliště: Olomouc

Re: Dobíjení

Příspěvek od Acibuk »

Kam přijdu, tam vířím:)

- asi jsme se blbě pochopili s tou kostrou--> vzal jsem pípák a jeden hrot dal na D+ a DF a druhý na kostru dynama (obal) a pípalo to.

-hlavně odpoledne mě navštívil kamarád elektrikář a celkem rychle konstatoval, že je dynamo v řiti - po většinu času dává 0,6V, občas to vyskočí na 13 - 14 V
-alespoň jsme vyčistili veškeré kontakty a zkontrolovali zapojení, a jde to k panu D., výsledek nahlásím.

Díky za podporu

Uživatelský avatar
lubos
mořský stařec flat4.org
Příspěvky: 592
Registrován: 08 led 2010

Re: Dobíjení

Příspěvek od lubos »

Mám dotaz na znalce industrií. Je možné tohle dynamo vymontované z industrie použít pro běžný provoz? Podle uvedených parametrů by to jít mělo ale průřez vodičů mi připadá nějaký nedostatečný. Dík
dynamo 005.jpg
dynamo 014.jpg

Odpovědět